söndag 13 maj 2012

En kulturell lördag

Igår tog jag mej ett varv till Åbo för att vara lite kulturell och gå på Brahe Djäknars 75-års jubileumskonsert. Startade i arla morgonstund, halv 7, och körde till Lennart i Åbo för att få se honom åtminstone ett par minuter innan han skulle på övningar. Sedan skjutsade jag iväg honom till Åbo Konsertsal och passade på att kruiza lite omkring i Åbos trafikljusrika innerstad i min strävan att hitta tillbaka till Hallis. Efter ett depåstopp vid en rikligt befolkad fotbollsplan hittade jag till en väg som förde mej åt rätt håll och till slut hittade jag tillbaka till mer bekanta vägar.

Efter en liten stund skulle jag agera matpausekyyti och hämta Lennart samt skjutsa tillbaka honom till Konsertsalen. När jag sedan själv, en stund senare kom till salen för att vänta på konsertens början möttes jag av en liten chock. Ni kvinnor vet dilemmat som alltid uppkommer vid finare tillställningar: vad skall man sätta på sig? Klädkoden för konserten var mej veterligen helt fri, men de som vid min ankomst redan hade infunnit sig i salen var de som skulle följa med sina respektive på banketten senare. A.k.a. De var idel långklänningsbeklädda damer som mötte mej i dörröppningen. Jag hann få lite hjärtsnörp och aningen panik innan det slog mej att det var någon slags utmärkelseutdelning som just då höll på och att klädkoden där troligen var mer långklänningsaktig. Efter en halv timmes nervöst väntande knallade det också in mer allmänt klädda personer i salen och jag blev lite lugnare. Helt lugn blev jag nog inte förrän två killar kom insnavande iklädda skjorts och t-skjorta. Då var jag ju uppklädd i mina byxor och lite finare tröja.

Läxan jag lärde mej igår var iallafall den att jag hädanefter noggrant skall kontrollera klädkoder i dessa akademiska sammanhang. Jag vill aldrig råka ut för att jag är helt felklädd på någon tillställning. Detta hann jag filosofera lite om under min senkvälliga köra tillbaka till Ekenäs. Konserten var åtminstone fin och stundvis riktigt roande. Jag är stolt över min egen lilla djäkne.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar