fredag 1 mars 2013

Naturvetenskapsfredag

God morgon!

Jag har en normal NatVet-fredag. Vad innebär detta? Jo, det innebär att jag faktiskt har lektioner på fredagen! Jag har stigit upp kl 7 som vanligt och cyklat till min programmeringslektion. Vi programmerar ett Memoryspel, kul. Nu sitter jag dock hemma igen, har fört min bil på reparation och väntar nu på att den skall bli färdig. Sedan har jag fysiklektion. Tänk så kul det skulle vara att få ha ledig fredag som andra universitetsstuderande ibland. Reagerade lite på  detta med studietakt och dagar idag när jag läste Husis och läste att nån politiker, har för tillfället glömt vem, anser att studerande nog skulle vara beredda att studera "längre in i maj" t.ex. Jag kan inte possibly studera längre in i maj än vi redan gör här. Jag slutar precis när alla grundskolor slutar. Precis som alla grundskolor i västnyland började vi också vårterminen 7. januari medan en massa Floror ex. började en vecka senare. Så hmfp, måste jag också studera längre bara för att vissa fakulteter inte orkar hela terminen?

I går tillbringade jag kvällen med att hjälpa en gymnasist med matematik. Efter två timmar insåg jag att elevens matematikproblem i provet inte satt i brist på kunskap. Problemet satt i idioten till lärare. Som blivande mattalärare fick jag lite skrämselhicka när jag insåg hur lite kunskap denna lärare hade. Läraren i fråga hade rättat ett prov så att han/hon givit bara 1/4 av en uppgifts poäng för en fullständigt komplett lösning bara för att eleven tänkt sig geometrin upp och ner. Om man skriver cylindrisk flaska i en uppgiftstext, hur ser denna ut i er värld? I min värld har en cylindrisk flaska toppen uppåt och den cirkulära delen nedår som en botten. Den är definitivt inte vänd åt andra hållet som ett cocktailglas utan fot!

Läraren hade också gett 0 poäng på en helt vackert löst uppgift som visserligen hade lite fula avrundningar men annors var helt okey. Orsaken i detta fall var att lösningen inte överensstämde med lärarens mycket fulare lösning. Skumt. Får definitivt lite allergiska utslag när jag ser sådana saker. Matematik är inte entydigt. Man kan lösa alla uppgifter på så många olika sätt, jag får nästan en anafylaktisk chock när jag ser lärare med skygglappar. Huuuuuuu!!! Hoppas denna lärare skärper sig, tycker så synd om alla elever som har honom/henne. Man kan inte bedöma matematik på detta sätt!


2 kommentarer:

  1. Du har så rätt angående matematikuppgifterna. Tur att det så småningom kommer fler lärare som förstår att det är matematikkunskaperna som ska bedömas med prov, inte kunskap att lösa uppgiften exakt så som läraren gjort.
    En cylindrisk flaska har en cirkelformad yta både uppe och nere, men du menade säkert en cirkulär kon.

    SvaraRadera
  2. Ojsan, du har så rätt, jag menade att läraren skrivit "konisk flaska". Hups! Var lite uppretad när jag skrev detta och det blev lite fel! :D

    SvaraRadera