onsdag 13 mars 2013

Grafteori

God kväll på er alla. Jag läser Grafteori, eller i varje fall försöker jag läsa grafteori. Vad som egentligen händer här är att jag stressäter torkade bananer medan jag tittar på TBBT och väntar på att Grafteorikompendiet skall indoktrinera mej med all kunskap så där av sig själv. Dock är jag på mycket bättre humör denna fina onsdag än jag varit resten av veckan. I dag blev det klart att den skitsvåra tenten gått bra trots allt och jag fick mitt schema klart för nästa period. Trots allt för många kurser har jag bara 1 krock på hela veckan, remarkable.

Vad jag egentligen tänkte göra var dela med mej lite av vad grafteorin lärt mej denna period:

1) En graf är kanter mellan noder
2) Herr McBrain har lustiga fester och skumma gäster som inte kan hälsa på folk
3) Isomorfi är obegripligt
4) I Köningsberg kan invånarna inte gå en söndagspromenad över alla broar utan att gå samma väg minst två gånger
5) Om vi bygger två broar till i Köningsberg går detta dock
6) Hamilton har en cykel
7) Nämnda cykel kan inte finnas i ett träd
8) Handelsresande har fått ett eget problem döpt efter sig
9) Det finns en sak som heter "Hasse-diagram". Jag funderar starkt på att doktorera om något jag kan döpa till "Niffe-diagram"
10) Isomorfi är fortfarande obegripligt
11) Algebra böjs i plural till algebror
och
12) Att rita rektanglar kring slumpmässigt utplacerade ettor i ett diagram är tydligen matematik

Fundera på den ni, här har vi otroligt produktiva dagar. Nästa period fortsätter vi på samma tema. Dock skall vi denna gång diskutera elementära grupper! Whuuuuuuppiduuu :P

4 kommentarer:

  1. VA FAN ÄR DET DÄR!?!?! Låter som det där ämnet jag avskyr.. vad var det nu.. FILOSOFI!!

    SvaraRadera
  2. Det är absolut inget filosofiskt över detta, varje sak är noggrannt definierad (oftast många gåner) och har en beskrivande sats ihopkopplad med sig :P

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ah... Jag förstår... INTE! Är dock otroligt fascinerad över hur någon kan tycka om (eller förstå!?) sånt där...

      Radera
    2. Jag får samma symptom av historia :P

      Radera