söndag 3 mars 2013

Labbfun

Jag har en labbkurs på gångs för tillfället. Den är inte så himla högtflygande eller rolig på något sätt alls. Men tydligen något som är viktigt för alla fysiker av alla grader här i Åbo. Never the less, på tisdagen labbade vi igen, Jenni, Jonathan och jag. Vi skulle mäta resistanser över en spole. Detta krävde en resistansmätare och kablar. Meningen är då alltså att man kopplar spolen till en mätare och mätaren mäter sedan snällt resistansen.

Vårt problem på tisdagen satt i att våra elektroniska mätare inte gav så små utslag som vi behövde. Så vi hämtade en gammaldags mekanisk mätare som borde ha gett oss resultatet. Vi kopplade, vi konstaterade vad resultatet var. Jag var lite tveksamt inställd till resultatet eftersom det kastade så oerhört mycket från vad den elektroniska mätaren hade indikerat. Så Jonathan skulle koppla om till en anna spole vi redan visste resistansen på för att kontrollera om mätaren alls fungerade.

Han kopplade omsorgsfullt och länge och meddelade sedan säkert att resistansen vad 4,2 ohm. Jenni och jag stirrade en stund och sedan kom frågan:
"Jonathan, hur har du egentligen kopplat?"

Inte en enda kabel var kopplad till mätaren, i stället hade vi kablar från en spole till en annan. Men mätaren visade stenhårt 4,2 ohm. Väldigt pålitlig utrustning!

Måste jag understryka att vi var ganska slöa och att detta var fruktansvärt roligt på alla sätt. Det var också höjdpunkten på nu sammanlagt 9 timmars labbande. Så ni ser hur sjukt kul vi har det här! :D

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar