lördag 23 mars 2013

Laktosfritt

Jag är laktosintolerant. Bara så att ni alla vet :D Här i veckan när mamma och jag gick i butiken blev den laktosintoleranta delen av mej väldigt glad. Ty:

När jag första gången blev laktosintolerant fanns det liksom inte så mycket kunskap om det eller framför allt, nästan inga laktosfria produkter. Det fanns hylamjölk och det smakar apa så det kan man inte dricka. Och så fanns det tofuglass, och för en människa som jag som inte gillar toffe så är det inte helt kul med päronglass med bismak av toffe. Ungefär i samma veva som jag blev intolerant kom dock Valios mjölkdryck och den är faktiskt god tycker jag!

Medan jag var "frisk" ett par år under slutet av lågstadiet hände det tydligen mycket för när jag igen utveckade intoleransen under början av högstadiet fanns det plötsligt laktosfri glass, grädde, youghurt, kvarg, smör, margarin, ost och gräddfil. Mycket mycket välkommet. Mitt problem genom åren har dock varit att glassortimentet inte är så himla stort. Det finns vanilj, päron, jordgubbe... Ja, det har varit ungefär det.

Men när vi gick i K-marketen här i Ekenäs härom dagen och glodde in i frysskåpen med glass fick vi en mycket trevlig överraskning. Det har lanserats massvis med nya smakers glass kompatibla med min mage. Sådana där glassar på burk vet ni, lite speciellare, Carte Dor eller så. Där fanns alla möjliga sorters bär, romrussin, kinuski, citronlikör, mera bär, ja massor av olika smaker. Och, förutom de som var fullständigt laktosfria fanns det också en hel drös med smaker i hyla- eller intoformat. Himmelriket! I sommar skall jag banne mej plöja igenom alla deras sorter för att utforska denna nya frihet. Tjohooo! Vi började med kladdkaka(into) och ctronlikör med jordgubbar(laktosfri). Himmelskt gott!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar