söndag 30 december 2012

Året som gått

Tänkte originellt (precis som alla andra alltså) skriva ett litet sammandrag av vad som hänt mej 2012. Denna blogg kom ju till först på vårkanten, men jag kan ändå dela med mej av vad jag sysslade med de första månaderna, trots att det inte var så högtflygande grejjer jag sysslade med då...

Januari

Året 2012 började med lite efterlängtad snö, jullovets sista dagar tillsammans med familjen och Lennart och en sjuhelsikes många mattauppgifter. När skolan började igen satte jag tid på mina sista kurser i skolan, prepkurser inför mina skrivningar.

Februari

I februari slutade skolan för min del. Vi hade traditionsenlig Penkkisdag i gymnasiet med Abiteater och Abikryssning på kvällen. Abikryssningen blev nog ett minne för livet med många roliga händelser. Resten av februari, sportlovet inräknat, gick åt till att läsa på mina sista skrivningar. Jag skulle skriva biologi, lång matematik, hälsokunskap, tyska, modersmål och finska. Modersmålet och finskan var det andra gången jag skrev, var inte riktigt nöjd med resultatet från hösten så jag skulle ge det en ny chans. Från hösten hade jag också engelska, fysik och geografi färdiskrivna.

Mars

I mitten på mars kulminerade mina studentexamensförberedelser i de sista skrivtillfällena. Direkt efter den sista skrivningen, tyskan, satte jag mej i bilen för att köra till åbo och hämta Lennart och sedan köra vidare till Himos för några dagars avkoppling i snön. Vi snoukkade två dagar och begav oss hemåt tillsammans med de första vårtecknen.
I mars hade jag ett annat stort huvudbry, förutom skrivningarna. Jag skulle bestämma mej för vart jag skulle söka, vartåt jag skulle styra min kosa efter gymnasiet. Valet stod i stort mellan Helsingfors och Åbo, mellan veterinärmedicin och något annat. Nu tänker ni ju alla att jag ju kunde ha sökt vart som helst och sedan bestämt mej för vart jag for när jag fått resultaten men det var lite knepigare än så. Vart jag var på väg skulle ju också påverka Lennart och vartåt vårt förhållande gick eftersom vi pratat om att flytta ihop. Efter mycket om och men, många tårar och många gråa hår bestämde jag mej sedan till slut och i Himos, i vår hyrda lilla stuga, passade jag på att berätta för Lennart att jag enbart sökt till utbildningar i Åbo, d.v.s. att jag bestämt mej för att flytta ihop med honom. Den kvällen kommer jag alltid att minnas.

April

April kom och gick för mej med en rutin innehållande jobb hos min morbror och fru, lite sovmorgnar, någon dag som vikarie för Lennarts mamma och veckoslut antingen med Lennart i Åbo eller med Lennart hemma i Ekenäs. Egentligen hände det väl inte så mycket i April, jag hade slutat skolan definitivt, hade tidigt bestämt mej för att mina 105 kurser (30 mer än vad som krävs) skulle räcka, jag skulle ha ledigt den sista perioden. I April såg jag på tv, sov långa nätter, slappade, slöade, försökte träna lite för att passa in i klänningen till dimissionen och läste absolut inte ett ord, inte ens Kalle Anka.

Maj

Maj månad inleddes med traditionsenligt firande med lite släktingar hemma hos oss. Det var mitt livs sista första maj då jag inte själv fick bära studentmössan. I mitten på maj kom sedan de efterlängtade resultaten och jag blev den 5L-student jag så gärna ville bli. Jag försökte även läsa lite på inträdesprovet, det enda jag skulle på, i maj men gav ganska snart upp, jag var helt enkelt för trött efter skrivnignarna. Jag gick ändå till Turun Yliopisto för att skriva något ord på inträdesprovet till medicinska men det var nog absolut inte allvarligt menat, jag hade inte läst nästan något alls. De sista veckorna i maj förberedde vi studentdimissionen och studentfesten och hela månaden gick de facto ganska snabbt, snart var sommaren här.

Juni

När jag nu tänker tillbaka inser jag hur skön juni månad var. Jag skulle börja jobba först i juli så i juni gick jag nu mest och njöt av sommaren. Visserligen hade vi inget som liknade sommar i Ekenäs i juni i år, det var kallt, blåsigt och regnit men hela familjen var hemma och alla hade semester så vi njöt ändå. Sista veckan i juni hann Lennart och jag också ett varv till Vasa till Gräsreveln, Lennarts familjs sommarställe. I Vasa var det finare väder än i Ekenäs och jag hann sola en dag med Bilbo som sällskap. I juni blev det även klart var Lennart och jag skulle bo i Åbo, vi blev erbjudna en lägenhet i Hallisbyn som vi tackade ja till och jag började planera flytten hemifrån.

Juli

I juli jobbade jag, det var väl ungefär det som hände. Det var hett några dagar, just de dagar vi var som mest instängda i bidräkter. Men motion fick man i alla fall. Vi hann köra ett par varv till Åbo med saker, ett par soffor, lite smått och gott, kärl, mer kärl, ännu mera kärl, ett köksbord, några stolar som momi och mofi donerade och lite annat. Och jag hann, förutom med jobbet i Tenala, också med lite extraknäck på Restaurang Rådhuset i Ekenäs. Så hemskt mycket annat hände det väl egentligen inte.

Augusti

Augusti var min sista officiella månad som boende hemma. Jag förberedde mej för flytten med att packa lite, städa lite, planera lite, fundera lite och grejja lite allmänt. Jag jobbade i princip hela augusti också, men hann med viktiga saker som middagar, ridturer och annat smått och gått. Vi hade kräftskiva i Gennarby som vanligt och detta var Lennarts första kräftskiva. På veckan 10 år efter min första ridtur i Rullarsböle ridstall red jag min sista regelbundna lektion på min stora kärlek finnhäststoet Jatsi och en magisk kväll fick jag dansa vals med min ljuvliga blivande sambo på Knipans dansgolv. Sista veckoslutet tillbringade vi i Vasa på Villaavslutning och när vi körde ner tillbaka mot Åbo flyttade jag officiellt hemifrån och vi flyttade officiellt ihop.

September

I september började mitt nästa stora äventyr, jag började studera matematik på Åbo Akademi. Hur mycket jag än funderat på olika utbildningar inom olika områden visste jag innerst inne att matemtik skulle vara något helt sjukt roligt att studera. Det visade sig snabbt att jag hade rätt, jag trivdes som fisken i vattnet med mina fyra studiekamrater, Jenni, Sara, Siiri och Patricia. Studielivet började och jag tog del av gulisintagning, sångsitz, några eftersläpp och annat som hör till men hann också sjunga in i Florakören, springa hem och jobba lite på veckosluten och gå på två konserter; Povels Naturbarn och Nickleback. Och sista veckoslutet i september reste vi till Helsingfors för att delta i Lennarts kusins bröllop. Det var en väldigt annorlunda upplevelse i och med att Ellens Ha är vietnames och bröllopet således var av vietnamesisk art. Men det blev en fin kväll och bruden och brudgummen verkade njuta storligen.

Oktober

När vi väl hade oktober hade jag hunnit väva in mej i mina studiemönster och Lennarts och mitt liv hade hittat sina rutiner. Veckosluten tillbringades fortfarande mest hemma i Ekenäs men där emellan kom också veckoslut med körövningar och temasitzar. Lennart sjunger i Brahe Djäknar och jag sjöng ju in i Florakören så vi hade många gemensamma övningar i oktober, allt för att förbereda oss för den stora adventskonserten som komma skulle. Vid den här tiden hade jag också blivit godkänd som lärarstuderande och sista veckan i oktober fick jag prova på det på riktigt, för första gången på gymnasienivå. Lennart och jag vikarierade fysikläraren i Ekenäs och pusslade ihop en vecka som, förutom lektionerna, också skulle innehålla våra tenter (mina allra första på universitetsnivå)! Men bra gick det också och hösten gick vidare in i November.

November

Vad skall jag riktigt berätta om november då. I november fortsatte studierna, vi hade tenter, föreläsningar, körövningar, några fester och årsmöten. Det bestämdes att jag skulle fungera som stämfiskal för min stämma i Flora år 2013, vi övade och övade och övade för konserterna som skulle komma, jag sprang omkring i skogen med Jenni och några andra en kväll på jakt efter spritflaskor i något universitetstyperna kallar "Tomtejakt", vi åkte till Lappfjärd på periferikonsert med körerna, jag var ordentligt förkyld och Jannica bodde hos oss en vecka medan hon var på prao på Åbo teater. November var liksom som mina föregående års decembrar, full med körövningar och andra förberedelser inför jultider. Under det sista veckoslutet välkomnade vi julen i Åbo med körernas Adventskonserter (två stycken, båda med Domkyrkan fullsatt), julfest med Flora och BD, middag med mamma, pappa och Jannica och intagande av granen mamma och pappa hämtade från Ekenäs.

December

Ja, och här är vi nu, i december, med december just slut. Jag har just firat jul, så som vanligt, med momi, mofi, fafar och familjen. Ja, fafar bor ju för tillfället också hos oss i Ekenäs efter att olyckligt fallit och brutit lårbenshalsen i oktober. I december firade vi självständighetsdag, jag fyllde 19, Sigma, min ämnesförening hade julfest som vi gulisar ordnade och Jenni och jag åstadkom våra livs första egenhändigt gjorda julmiddag, vi firade Lucia med tåg på sjukhuset i Ekenäs och Lennart (med sång) och jag (med trumpet) fungerade som solister på Cajornas julkonsert i Ekenäs kyrka. Just nu sitter jag i Vasa hos Lennarts fammo och faffa och i morgon skall vi välkomna det nya året 2013. En vecka i juletider med Lennart 500 km bort fick mej också att förstå hur snabbt man vänjer sig vid någon annans närvaro, jag vill alltid ha honom nära.

Hösten har alltså förlöpt utan större skavanker och jag hoppas att 2013 blir lika bra som 2012. Och eftersom jorden inte gick under som profetiorna förutspådde har vi ju ett nytt år att se fram emot. Gott nytt år på er allihopa!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar