tisdag 4 december 2012

Trumpeten

Hej på er!

Idag tänkte jag skriva av mej lite kring min musikalitet. Jag är alltså trumpetist. Det tror jag inte jag har skrivit här tidigare faktiskt. Jag har spelat i 12 år och haft lite varierande lust att spela. Idag slog det mej att jag kanske inte haft riktigt tillräckligt tålamod, om jag skulle ha haft ork att spela varje dag även då det inte riktigt fungerade så kanske det skulle ha varit lättare. Grejjen jag alltså hade problem med var det att trumpet är ett ganska tungt instrument att spela. Man får mjölksyra i läpparna, träningsvärk i läpparna, ont i läpparna o.s.v. Och sedan hade jag tandställning i flere år vilket resulterade i hemska sår på insidan av läpparna om jag spelade för mycket. Så ni ser varför jag kanske inte alltid velat spela, när ingenting fungerar är man inte så motiverad.

Men alltså, jag trivs bra som trumpetist, ni skall inte tro att jag hatar det nu. När jag kan spela, när det låter bra och jag känner att jag  kan är det absolut ett ljuvlig instrument att spela. Det är ganska mäktigt när det faktiskt är ens egna läppar som gör det, inte händerna eller annat som med andra instrument, utan i första hand mina läppar som bildar tonerna, inga klaffar eller så. Och idag är jag extra lyrisk över mitt trumpetspelande faktiskt. Jag satt och spelade lite, skall uppträda på en julkonsert nu i december, och lekte lite med hur högt jag kunde spela. Som background info måste jag ju säga att en trumpet har ingen övre gräns, det är upp till varje trumpetist hur högt vi kan spela, det sitter i hur spända läppar vi kan åstadkomma. Nå, jag har tidigare i princip nått a2, nu kunde jag åstadkomma två tonsteg högre, c3. Nu säger dessa numror kanske er ingenting, men jag har i alla fall slått mitt personliga rekord med två stora tonsteg. Min gamla trumpetlärare skulle ha blivit stolt. Första gången jag nådde a2 blev han riktigt rörd. Så i dag är jag alltså extra lyrisk! Whiiiiiii!

Tänkte lägga upp någon bild av trumpeter här. Den första är en likadan som min egen faktiskt, inte min, hade ingen bild av den, men ändå.


Min är alltså en guldfärgad trumpet med lite bronsbeläggning. Den är lite feminin och passar mej fint. Dock skulle jag gärna ha någon av dessa trumpeter någon dag, den svarta är riktigt riktigt ljuvlig!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar