torsdag 13 december 2012

Ljuuuus i mitt huuuuuuuuuuuus

Jestas en sådan dag. Min dag började kl 5.00 i Ekenäs. Vi skulle upp för att lussa på sjukhuset. Detta var tredje gången jag var med om detta, en gång har jag varit lucia, och nu var jag andra gånge som tärna för en anna lucia. Idag var det min lillasysters tur att lussa. I det första rummet vi skred in i satt en gammal dam vars stora krokodiltårar började rinna sekunden vi steg innanför tröskeln. Svajjigare luciasång har ni nog sällan hört, rösterna bröts av rörelse på oss alla tror jag. Det är just då man inser hur viktig denna tradition är. Folk behöver lite ljus och gjädje i decembermörkret, speciellt de som har de svårt på något sätt. Lucia är nog såå viktigt för mej, inte minst för att den gången jag själv var med i Luciatåget i Ekenäs var början på en stor förändring för mej.

Men vidare under dagen. Jenni och jag har lagat mat, massor med mat. Och jag har åstadkommit min första julskinka (eller egentligen vi, Jenni har varit med på allting) Nu doftar det gott av julskinka i lägenheten och kvällens sista utmaning är att hitta svålen och avlägsna den. Gonatt på er!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar