måndag 24 december 2012

Min jul

Jag tycker det är väldigt intressant att se hur människor firar sin julafton och juldag så nu tänkte jag dela min julafton och juldag med er. Logiskt eller hur? Min egentligen dagen före. Vi stressar oftast omkring halva dagen och städar, packar julklappar, handlar o.s.v Men sen till slut på kvällen lugnar sig alla mot alla odd och vi klär granen och badar julbastu. Då börjar min jul!

Till själva julaftonen hör de sista matförberedelserna, en runda till nära och kära på gravgårdar (fast i år gjorde vi det i går redan) och julkyrka med körsång. Så småningom kommer sedan momi, mofi och fafar hit och så börjar vi frossa i julmat. Hos oss har vi potatis-, kålrots- och i år morotslåda, skinka, kalkon, sillsallad, sillar, gravad lax och italiensk sallad + troligen något jag glömt. Efter allt för mycket mat brukar vi öppna julklappar, dricka glögg och slöa liten, och sedan är julafton nästan slut ju!

Min juldag då? Min juldag är vigd åt pyjamashäng och tvtittande! Jag brukar alltså inte klä på mej riktiga kläder överhuvudtaget utan bara segla omkring i pyjamas. Och äta mer julmat förståss!

Hoppas ni alla har en fin jul, jag vet att jag har en! Julefrid!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar