måndag 30 september 2013

Systemgnat

I dag gnatar jag på systemen. Har en sådan dag då jag irriterar upp mej på hur saker och ting kan fungera så lustigt ibland.

Irritationsmoment ett idag var pedagogiska fakulteten för omväxlings skull. Jag hör till dem som inte har några problem med halvåret i Vasa som ingår i vår lärarutbildning, ett problem många har. Men jag börjar bli lätt irriterad på alla lustigheter kring det övriga. Till exempel, när man vill ansöka till ämneslärarutbildningen skickar man (nytt för i år, tidigare har allting fungerat med snigelpost) en nätblankett till peffan. Sedan får man vänta på snigelpost med ett datum och en tid för intervju. Efter intervjun väntar man ytterligare några veckor på sitt resultat, per snigelpost. Denna blankett skall man vakta med sitt liv, för denna blankett behöver skickas till Vasa en gång i året om man ämnar studera pedagogik alla år man studerar här. För varje läsår man vill läsa en pedagogikkurs skall blanketten skickas till Vasa. Alltså, på riktigt. I en värld var allting finns på dator och var det är sjukt svårt att få bort saker från nätet, hur kan det komma sig att inte peffan kan lagra våra provresultat och studierätter i någon databas någonstans, jag kan för söta öda lagra dem för dem.

Dessutom, till råga på allt. I dag har ett brev anlänt från peffan med information kring årets kurser. I brevet meddelar de att kurserna drar i gång nästa torsdag med ett OBLIGATORISKT närstudietillfälle som tar hela eftermiddagen. Mitt stora problem är nu att jag ju förstås har en tent nästa torsdag. Förstås. Återstår att se hur jag skall lösa detta. Men hur kan man tänka sig att man meddelar ett datum så där sent när alla kurser är i gång och halvvägs redan här. Man har inte kunnat få reda på datumet tidigare heller, jag har försökt ända sedan terminen började. Och Natvets studiechef har skickat till peffan och frågat och heller inte fått något svar.

Morrrrrrrrrr!!!!

Mitt i detta skratta/gråta-tillstånd kom jag att tänka på en dag i ASA:s bibiliotek förra våren. Jag sökte efter ett lite häfte som skulle läsas till min miljövårdskurs. jag visste namnet på häftet och namnet på alla författare. Jag tänkte att, eftersom det var så många författare så skulle ingen normal människa sortera boken efter författare, så jag försökte söka efter häftet enligt namnet på häftet, helt enligt alla konstens regler. Där hittade jag inte det. Jag sökte då vidare enligt författarna och alla möjliga andra saker. Sökte upp det i ÅA:s egna portalsystem, fick numret på en hylla var häftet skulle finnas, sökte, hittade inte. Gav upp efter 20 minuter ungefär och gick och frågade en bibliotekarie. Hon slog upp det i sin databas och svarade: "Det finns där borta i hylla x, under bokstaven K som i kompendie"

KOM IGEN! Vem sorterar enligt K som i "kompendie"? Vad då, sorterar de alla underliga böcker under B som i "bok"? Jag råkade vara på bra humör den dagen så det blev mer skratt än gråt då jag knallade ut ur bibban.

Det där var nu bara ett par saker av det jag irriterat mej på i dag. Tur så har jag en söt pojkvän som bara skrattar och tar det med en klackspark när jag irriterar upp mej.  Nu är det kvällstedags.

1 kommentar:

  1. :DDDDDDD kämpa vidare! (Jag är inte alls överraskad att du måste skicka alla papper per snigelpost till Vasa. De är ju humanister, de tycker om gammalmodiga saker.)

    h. S

    SvaraRadera