söndag 22 september 2013

Höstmarknad

Söndag dag, i Åbo lyser solen. Jag har just knackat in de sista orden i korrigeringen av labbrapporterna.

På fredagen tog jag mej en tur till Ekenäs för att besöka den årliga höstmarknaden. Jag tror att marknadsplanen krymper lite för varje år, men det är kul ändå. I år inhandlade jag marknadskringla (+den mamma köpte åt mej från favoritståndet), bandlakrits, några ostar, nya läderhandskar och lite annat smått och gott. Träffade lite gamla bekanta, nya bekanta. Åt kinamat och svartbröd. Och en jättestor plätt med sylt.

Så som marknaden skall vara alltså. Kom att tänka på högstadietiden, då marknaden var de två dagar då alla årets nya par presenterade sig. Inga kvällar var så spännande ur kärleksperspektiv. Inte alls lika spännande nu för tiden, men kul ändå.

I går hade vi stort besök här i Åbo också. Mamma, pappa och syster tog fafar med sig på utfärd till f.d. huvudstaden för lite sightseeing och kinamat. Vi åt riktigt gott och mycket och det var tur att hemvägen sluttade lite nedåt, annars tror jag inte att jag och cykeln skulle ha kommit ända hem. Efter lite kaffebröd (min kaffekokare var i användning för hela tredje gången) åkte resten hem och L och jag blev kvar för lite filmkväll med Jenni. Jag har nu äntligen sett "Jurassic Park", både ettan och tvåan. Klockan var närmare 2 när Jenni cyklade hemåt.

Nu skall vi gå ut i solen, vill ni inte göra det samma?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar