måndag 16 september 2013

Jakten

Så är det måndag igen. Jag är tillbaka i Åbo efter ett veckoslut i Ekenäs. Veckoslutet har knallat och gått, jag har besökt Fiskars Nature-mässan, sovit över hos Lennart i Tenala och äntligen fått äta Janssons frestelse, jag tror det är flera år sedan mamma lagade det senast. Nu har jag med mej en burk frestelse här i Åbo också och sitter och överväger om jag skall ta med den idag och äta den på någon liten paus jag har (hinner antagligen hem först jättesent ikväll) eller om jag skall spara den tills imorgon och sitta här i lugn och ro och njuta.

Under veckoslutet har jag jagat. Inte som normala människor, under jaktsäsongen för något specifikt djur. Jag har jagat pytteliten sparv...i vardagsrummet...accompanierad av två uppjagade katter. Just när Lennart och jag var på väg till Fiskars på lördagen hörde jag lustiga ljud från vardagsrummet. När jag tittade in hittade jag husets två jägare, som jagade varandra verkade det som. När jag tittade närmare insåg jag dock att de jagade något annat, som för tillfället huserade i gardinen. Till följd av fågeln i gardinerna hängde snart också en av katterna i gardinen. När jag äntligen fick ut fågeln och katterna hade vår fluffiga matta i vardagsrummet fått sig lite extra fluff, halva fjäderdräkten av nämnda fågel. Sudde såg väldigt snopen ut.

Jag skall snart cykla iväg till skolan, har många timmar framför mej i dag. Mitt bröd hade möglat så jag har ätit chokladweetabix med mjölk och jordgubbssylt till morgonmål. Så måndag på er. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar