tisdag 14 maj 2013

Dictionary

Jag skulle behöva ett lexikon ibland. Det känns som om man på mattainsten talar ett språk som ingen annan i världen talar. När jag är där talar jag för det mesta detta språk men, när jag är trött eller har mycket att tänka på, verkar det som om någon del av min hjärna skär av kontakten till de andra och plötsligt kan jag inte ett ord av detta underliga språk.

Ju mer jag tänker på detta språk desto underligare blir det. Jag skulle behöva laga ett lexikon var jag skriver ner alla underliga ord man bör kunna.

Exempelvis:

Vektorrum = inte alls ett rum utan en mängd siffror i randomiserad ordning(trots att vi faktiskt har ett undervisningsrum som går under detta namn)
Underrum = se ovan
Radrum = se ovan igen
Kolonnrum = oh come on already

Metod = något vi kallade funktion i en anna dialekt av detta språk (observera att dessa synonymer borde vara uppenbara för alla och en var)
Konstruktor = en lustig grej som namnges av en klass(observera att detta ord inte finns i det svenska språket över huvud taget)
Klass = en onödig flik i mitt programmeringsprogram eclipse

eller:

Echelonform = en kombination av siffror i en tabell (observera att det är helt förbjudet att kalla detta något enklare och mer beskrivande än echelonform)
Transponat = en "omkullkastning" av en matris 90 grader, nyttan härav är ännu höljd i dunkel
G-ekvivalensklass = något väldigt ekvivalent och väldigt olikt på samma gång

o.s.v.

Jag har kommit fram till att matematik egentligen är lite som att lära sig ett nytt språk. Skillnaden är att man här aldrig gör som någon språkvetare som lär ut både grammatiken och orden samtidigt. Nej! Här lär man ut antingen eller. Man kan ha en hel kurs med bara grammatik utan att få veta översättningen på ett endaste ord eller så har man en kurs med bara ord som inte en människa vet hur man skall använda. Eller sedan gör man som programmeringen och använder en kurs till att lära oss lite lite lite om konsten att tala ett språk och sedan byter vi plötsligt språk till ett nytt, börjar plugga in mängder med nya fina ord men alla grammatik vi behärskar hör inte till detta språk. Ungefär som när jag talar finska. Orden må vara finska men grammatiken är något helt annat.

Nu när jag pluggat färdigt mina ord för idag skall jag sätta mej i soffan och titta på första delfinalen av ESC. "Hello Malmö", eller var det nu är dom har tävligarna i år!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar