tisdag 12 februari 2013

Vuxenstuff

Varför lär ingen en viktiga saker här i livet? Jag känner så här varje gång jag hamnar göra något jag aldrig gjort förut. Varför lär ingen en att täckna försäkringar, förstå sig på skattepapper, inse hur man deklarerar o.s.v. Alla sådana saker måste man våga förstå sig på själv sedan när man är "vuxen" och utflugen. Dagens sådana sak var att besikta bilen. Jag har aldrig varit med om det förr, tror jag, minns inte riktigt. Sjukt skrämmande på något sätt. Överlevde att anmäla att jag var där, lämna in registreringsbevis och bilnyckel och sätta mej och vänta.

Men jisses så svårt det är att uppfatta flummiflummiga detaljer om någonting i karossenflummflumm på finska! Och svårigheten ökar definitivt exponentiellt när mannen dessutom spottar ur sig grötigaste Turunmurretta i kulsprutefart. Någon hjärncell långt inne måste ha uppfattat något för egentligen förstod jag nog vad han sa, men det tog typ 5 minuter innan allt hann fram genom alla synapser. Summa sumarum, jag har något skumt i nån del jag aldrig uppfattade som gör att han måste underkänna min bil. Så nu har jag en månad på mej att utföra en annan skum vixengrej, föra bilen på service. Dessutom måste jag göra det här på finska, vilket försvårar saken en aning. Nåja, nog kanske man överlever ändå.

Det var alltså min dag i ett nötskal. Tidigare i dag har jag upplevt fysiken i sitt bästa medium(enligt alla andra utom mej då). Jag har nämligen en väldigt inspirerande labbkurs på gång och idag har jag och en studiekompis Jonathan suttit och stirrat på vatten som rör sig genom en slang från ett kärl till ett annat, jättespirituellt eller hur? Det är inget problem om slangen är kort och tjock(insåg vi efter en stunds experimenterande) då går det ganska snabbt. Men om slangen, eller sughäverten som de så vackert kallade den, är lång och smal tar det typ en kvarts evighet för 500 ml vatten att kommunicera sig över till det andra kärlet. Så vi har räknat vattendroppar idag...

Kontentan av laborationer på ÅA idag blev i alla fall: "Storleken har betydelse"
:D

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar