onsdag 14 november 2012

Dagens goda gärning

Goddag på er alla, mitt namn är Karl Nilsson...

Sjöng Povel Ramel en gång, men jag är nog inte Karl Nilsson just idag iallfall. Jag är nog riktigt mej själv som vanligt, men idag har jag gjort en ny och lite spännande sak. Jag har donerat blod för första gången.

Röda korset hade inhyst sig på Kåren idag och hade ett blogdgivningstillfälle riktat till studerande denna gång. Det verkade vara rätt många som sökte sig dit i regnet för att donera. Jag trodde helt på allvar att jag inte skulle få donera eftersom jag hela min skoltid har haft så långt Hb, men döm om min förvåning när jag hade hela 3 enheter över kravet och fick klartecken att donera.

Det var riktigt spännande att ligga där och känna att man gjorde nytta och alla röda korsister var snälla och omtänksamma, hämtade juice och kollade att man mådde bra. Nästa gång har dom testat vilken blodgrupp jag tillhör, så då får jag veta det också.

När jag kommit tillbaka till mattainsten från mitt lilla äventyr lade jag märke till en lite nonchalant attityd till blodgivning bland mina matematiker, speciellt männen, så här kommer nu dagens moralkaka. Sätt en liten stund, ett par gånger i året på att åtminstone gå och försöka donera lite blod. Vi kommer säkert alla någon dag att behöva lite blod så det är inte mer än rätt att vi donerar lite, speciellt som blod faktiskt är en vara som vi nybildar naturligt. Det kostar inget, det tar inte ont, det tar bara lite tid av alla och envar. Gå och donera, ni får kaffe och sämla, en fin tygkasse och lite annat smått och gått.

Nu kanske ni tycker att jag är en liten hycklare eftersom jag inte donerat tidigare, jag har ju trots allt varit 18 i nästan ett helt år nu, men jag kan försäkra er om att jag tittat på alla tillfällen och försökt vara i rätt kommun när även röda korset är där men det har inte riktigt lyckats. Och idag har jag även lärt mej att röda korset har upprättat en konstant doneringsplats här i Åbo så så fort jag kan donera igen skall jag ta mej i kragen och göra det igen. Så från och med idag skall jag försöka vara en duktig medborgare och gå och hjälpa när jag kan, hoppas någon blir inspirerad att följa med, redan en gång är bra!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar