fredag 22 november 2013

Två kvar

Det är två tenter kvar innan jag får jullov, den första är nästa veckas fredag, den andra tyvärr 17 december först. Alltid lite bittert när man hör hur folk börjar planera lov när man själv har nästan en månad kvar ännu. Samma sak sker på våren. Och sedan, efter att man själv varit bitter på att man är den enda som är kvar, börjar tidnignarna basunera ut att vi borde "förlänga studieåret för universitetsstuderanden". Ingen funderar vilka fakulteter som slutar tidigt, man bara säger "universitetsstuderanden".

I fjol funderade jag lite mer på saken. Jag började visserligen skolan 2 veckor efter grundskolan på hösten, men jag hade inget höstlov t.ex. Jag slutade skolan en 1 dag före grundskolorna till jullovet, men den där sista dagen brukar ändå gå till julfester i skolor så jag tycker vi är kvitt kring den saken. Jag började efter julen tillika med min syster, och jag hade inget sportlov i februari. Och, jag hade min sista tent 28 maj, alla andra slutade första juni. Så om vi nu räknar ihop dessa dagar (en skolvecka är ju 5 dagar) slutar vi på att jag hade 6 dagar färre skoldagar än grundskolan i fjol. Så visst kan vi förlänga skolåret, när tycker politikerna månne, under sommarsäsongen när studerandena jobbar för att leva under det kommande skolåret, eller kanske i mellandagarna, vad månne man skulle säga om en sådan sak?

Jag är egentligen inte bitter, jag gillar ju mitt ämne så jag studerar gärna, men aningen bittert är det nog när folk har sin sista tent nästa vecka och sedan är lediga precis hela december.

Jag har alltså en lite gnällig dag, i fall ni inte märker. Ibland har man sådana dagar, då man vill gnälla på allting, då man vill att allting skall vara fel eftersom man skulle behöva gnälla lite. Men i morgon skall vi till Tammerfors med Flora och BD på periferikonsert, så jag kanske blir glad igen, och jag planerar att läsa på min mekaniktent hela bussresan. Och vi vet alla att detta betyder att jag kommer att läsa Hungergames II precis hela resan. Nu skall jag sova och buttra vidare här. Natti natt!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar