onsdag 6 november 2013

Mos i hjärnan

Jag har inget att skriva om, alls. Känner att det inte händer något i min skalle. Jag går lite på tomgång för tillfället, har ingen laddning. Men under veckoslutet skall jag ladda, har bestämt mej för att inte alls stiga upp på söndagen, L kommer att få passa upp mej hela dagen. Jag är dock inte helt säker på att jag berättat detta åt honom ännu...

Hur som helst, jag är i Ekenäs för ett par dagar för att besöka högstadiet och äta högstadiemat. Jag skulle kunna strypa dem som bestämt att Ekenäs skall ha centralkök, det blir ju för söta öde inte bra! Har försökt reflektera lite över läraryrket under de senaste veckorna eftersom jag går min första pedagogikkurs och den manar till lite eftertanke. Men hur jag än försöker tänka seriöst kommer jag alltid tillbaka till en lustig grej jag läste på vårt pedagogikforum förra veckan, vi diskuterade läromedelssituationen i svenskfinland:

Någon kille skriver: I gymnasiet i ____(minns inte längre var) hade vi ingen brist på läromedel.
Jennifer funderar: Jahass, varifrån snöt ni fram era läromedel då när det inte finns tillräckliga på finlandssvenskt håll?
Kille skriver: I varje klassrum finns det en smartboard eller en videokanon!

En smartboard är väl för söta öde inget läromedel, det är ett medel för lärande. Läromedel är en bok exempelvis, eller ett kompendie, inte en smartboard. Jag var på vippen att skriva och fråga vad han tror att en lärare gör när den producerar egna läromedel, snickar ihop en videokanon eller?

Suck! Nu skall jag återgå till mitt bedrövliga läromedel Analyskompendiet och försöka göra nåt vettigt.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar