måndag 3 juni 2013

"Hemma" igen

Jag är hemma igen, i Ekenäs alltså. Krångligt det här med flere hem. Barndomshemmet är väl alltid ett hem man vill komma tillbaka till, men mitt hemhem börjar kanske nog snart ligga i Åbo. Så kändes det i varje fall på fredagen när vi styrde kosan mot Ekenäs på nytt. Efter att ha börjat känna sig som hemma på allvar i Åbo är det inte helt lockande att flytta hem över sommaren.

Oberoende. Jag började fira sommarlovet och skolavslutningen på jobb på lördagen. Man märkte att turisterna börjar invadera Ekenäs, har inte pratat så mycket finska på hela året som på lördagen. Alla finska kugghjul i hjärnan är lite smårostiga men med lite skötsel och mycket uppmjukande övningar tar det väl sig med tiden. På tisdagen börjar mitt sommarjobb på allvar eftersom jag råkar vara ledig idag.

På söndagen firade vi min lillasyster. Hon fyllde 16 hela år( trots att hon ju nog i min värld är pytteliten ännu) och gick samtidigt ut grundskolan. Jag är nog så stolt över min duktiga syster som vann mej med en hel tiondel betygsvis. Så i går fyllde vi magarna med godsaker på terassen i strålande sol och idag skall jag göra ett försök att bli av med dem igen med en lite promenad på Tenalas sandvägar. Jag råkade nämligen hamna i Misskärr i går kväll och nu sitter jag här och njuter av sommaren. Jag tror bestämt att jag skall gå och kasta lite boll åt världens mest nosslickande hund just nu.

Ha det varmt och bra gott folk!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar