söndag 30 juni 2013

Hemstaden

Jag har inte skrivit något här på en vecka tror jag. Det är för att jag egentligen inte har haft något att skriva om. Jag har jobbat, simmat, läst en bok eller två, ätit gott och firat lite semester mellan jobbdagarna. Nu är juni slut och sommarmånad nummer två tar sin början. Om 7 veckor flyttar jag tillbaka till Åbo. Jag har definitivt hemlängtan, det upptäckte jag brutalt i går när Lennart och jag styrde kosan mot Åbo för att se om lägenheten stod kvar.

Ååh, min ljuvliga studiestad, du är så vacker en fin sommardag. Åbo är nog en särskild stad på många sätt, den utststrålar lugn fastän det är en storstad, passar mej perfekt. I dag utstrålade den dessutom lite medeltida stämning eftersom det var "Medeltida marknad" vid domkyrkan. Enorm tillställning. Väldigt häftig tillställning med mat och dryck med lite medeltida anda, smycken, tvålar, borstar, pilbågar m.m. I ett tält grillade man korv, i ett annat stektes "muurikka-plättar", i ett tredje kunde man titta på skånska bärnstenar i vackra smycken och i ett fjärde vändes en fullstor gris över öppen eld.

Plötsligt skriker en man "Ge väg för hästarna" och två hästar med riddare i full mundering klapprar in genom portarna och gör reklam för tornerspel på andra sidan Nylandsgatan. Ett par minuter senare anländer en procession från domkyrkan. Det är beväpnade vakter, uppklädda korgossar, biskopen själv, nunnor och munkar. Från hela torget springer de medeltida stadsborna fram mot tåget och knäböjer och knäpper händerna. Korgossarna sjunger med vacklande stämmor. Biskopen välsignar där han går. Hela processionen sluter upp vid en upphöjd scen i ena ändan av torget och biskopen talar till sin medeltida befolkning.

Jag fick ett minne från dagen i Åbo. Lennart köpte en ring åt mej för att matcha det senaste smycket jag fick av honom. Dagens nyförvärv är en bärnstensinnefattad liten orm. Nu sitter vi i Tenala igen, lyckligt hemkomna från vår lilla utflykt hem och i morgon börjar den femte veckan av sommaren. Njut gott folk!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar