torsdag 13 juni 2013

Mina böcker

Jag har rensat bokhyllan idag. Packat ner böcker och serier som skall till Åbo, som jag behöver nära mej, och sorterat böcker som skall stanna här. Dagens stora upptäckt är att jag har för många böcker. Trots tre stora lådor med böcker som skall bort är min bokhylla här lika full som förut.

För dem som vill ha boktips av en totalt fantasyälskande typ tänkte jag här dela med mej av mina favoritserier genom tiderna:

Fem-serien av Enid Blyton:
Min barndoms första riktiga serie. När jag började läsa ordentligt slukade jag dessa. Jag minns ännu långa sekvenser av nästan alla böckerna, precis vilka skurkarna var, vilka personer jag gillade och ogillade. Jag har läst alla delar av denna serie många många gånger. Kära minnen.

Harry Potter-serien av J.K.Rowling:
Jag kan inte säga så mycket om detta. Det är mitt käraste bokminne genom alla mina 19 (väldigt många) år. Jag skulle kunna skriva romaner om denna serie, om alla dess aspekter. Jag avgudar denna författare, det hon åstadkommit. Jag har skrattat, gråtit, svurit, ja allt över denna serie. Böckerna jag packade ner idag faller sönder, de är lästa, omkringburna, misshandlade, ömt smekta och lästa igen. Min plan är att skaffa en komplett samling nya böcker att glasa in någonstans som vuxen, jag behöver dessa böcker. Mer tänker jag inte säga. Jag har aldrig läst en bättre serie, och allt jag läser i framtiden kommer att mätas mot denna.

Eragon/Arvtagaren-serien av Christopher Paolini:
Mannen som skrev detta är brilliant. Visserligen har berättelsen element som är lånade, men så är det kanske med all klassisk fantasy nu för tiden men killen var bara 15 när första boken skrevs och det är ändå en ljuvlig historia. En trilogi som blev fyra böcker, precis som det skall vara. En fin blandning av alver, människor, drakar och dvärgar. En modern Sagan om Ringen.

Temeraire-serien av Naomi Novik:
En ännu icke slutförd serie som i min smak är unik. Här ser man också drakar men i en helt annan tappning än tidigare. Denna serie har till och med lärt mej lite historia. Den utspelar sig nämligen i England mitt under brinnande krig. De historiska detaljerna är enligt mej korrekta, men det finns drakar. Precis i min smak. Jag väntar med spänning på fortsättningen.

Syskonen Baudelaries olyckssaliga liv av Lemony Snicket:
Snicket är egentligen en pseudonym men han är ändå riktigt rolig. Baudelarieserien består av 13 böcker, alla med olyckssalig utgång. Serien handlar om tre syskon och denna serie är både lärorik och spännande. Snicket har gett mej två somrar i spänning och jag har slösat mången euro på dessa 13 böcker. I dag märkte jag att del 5 av serien är spårlöst försvunnen, den måste jag söka snabbt som bara den, hatar när mina böcker är på villovägar.


Detta är nu de käraste serierna jag äger med med åren blir de flera. Just nu läser jag Game of Thrones och det finns en viss risk att den serien landar i min speciella bokhylla med de andra nära och kära. Jag skall inte fortsätta detta inlägg till det oändliga trots att jag kanske skulle kunna, utan jag skall sova nu.  Hoppas att någon får något ut av mitt nattliga flummande och kanske upptäcker en ny fin bok för sommaren. Här blåser och regnar nu, jag skall krypa under täcket. Imorgon skall jag jobba igen ett varv. Gonatt!

1 kommentar: