måndag 30 mars 2015

Husmanskosten

För dem som missat det så älskar jag mat. I alla former. Alla storlekar och smaker. Jag är ett matvrak av stoooora mått! Första året som jag bodde i Åbo gick jag upp massor i vikt då jag började laga mat här. Det var roligt att laga mat, och mumsigt att äta den. Nu har mina dagliga Capsingpromenader gjort att jag konstant är hungrig, så nu är jag inne i en matigare period igen.

Jag gillar att laga mat. Inte riktigt på samma nivå som min syster, hon lagar massor av gourmetmat, men jag gillar att laga helt vanlig husmanskost. Vilket ingen annan i min familj verkar kunna. Vi har fått massor med god mat när vi växte upp, men det har ofta varit lite speciellare saker.

Pappa är superb på att laga utrikiska rätter, och rätter med massvis med kryddor. Och svampsås, det lagar han superbra. Men det som ligger närmast till "normal husmanskost" hos pappa är ugnskorv. Det är typ det enda han kan laga i husmanskostväg. En gång när vi var små försökte J och jag få honom att laga mannagrynsgröt. Han lagade visserligen gröten, men hälften brände i bottnet.

Mamma igen kan nog laga husmanskost. Typ fisk i ugn, köttfärslimpa och sådana saker. Men sådant som jag klassar som "vanlig" mat har vi nog fått ganska sällan. J kanske håller med. Vi har fått bra mat, god mat, men inte husmanskost enligt min definition.

Nu har jag lärt mej laga lite husmanskostigare kost. Som korvsås, korvsoppa, köttbullar, svänga ihop potatismos och hembakt bröd och idag, min nya kunskap, broilerbullar. Jag gillar husmanskost, och jag gillar gourmetmat. L gillar endast husmanskost, ingen gourmetmat alls. Så han är ganska nöjd med mina nya kunskaper tror jag. Snart skall jag pröva mej på fisksoppa (vilket jag alltså egentligen inte gillar, men å andra sidan gillar jag inte heller broilerbullar men tyckte dagens version var riktigt bra).

3 kommentarer:

  1. Säj till om du vill ha ett superrecept på fisksoppa som P hittat på. Den är det absolut godaste fisksoppan ever! (helt vanlig - inte LCHF - fuskar oftast med soppor, haha) :D

    SvaraRadera
  2. Ooh jättegärna! Jag har aldrig gillat fisksoppa (annat än typ laxsoppa) egentligen men tycker att det är en sådan där sak som man "bör" kunna laga :D Kanske jag ändrar mej!

    SvaraRadera
  3. När du var liten åt du fisksoppa, som jag lagade, flera ggr i veckan å du gillade det skarpt! Problemet är att din far tror sig inte gilla det! Och ... visst både kan och gör jag husmanskost, undantaget just korv! Men måste medges att om matlagandet koncentrerat isg till veckosluten under de senaste 10 - 15 åren, så har kanske fokus ngt. förskjutits på kuppen :) Mams

    SvaraRadera