fredag 27 mars 2015

Pastapastapastapasta

Förra veckoslutet var jag hemma i Ekenäs. Jag tog Capo med mej och lämnade Lennart hemma utan hund för första gången på 5 månader. Jag behövde fara hem och ta det lugn en stund. Det var länge sedan jag var hemma och det verkligen inte hände något alls.

På fredagen var det bara husets damer hemma (+ Capo och Sudde) och vi åt en riktig middag! Vi stekte olika sorters kött, grönsaker och ostar på någon slags stekplatta och det blev supergott. Egentligen gjorde vi inget annat än åt hela kvällen. Sedan rullade vi visserligen iväg på en Capsingpromenad till fafar för ett glas kvällskonjak.

På lördagen gick J och jag på bröllopsmässa i Pentik i Ekenäs. Det var helt roligt faktiskt. Många fina kakor och dukningar och mumsiga menyer. Nästan lite synd att man inte planerar bröllop, man skulle ha fått fina rabatter på allt möjligt! J och jag fortsatte mässan hemma vid köksbordet med att googla brudklänningar. :D

Sedan kom vi till kvällens höjdpunkt! Jag fick en pastamaskin av J till födelsedagspresent och vi har väntat på att få ett tillfälle att använda den. Och detta var dagen. Vi lagade en pastadeg och sedan började vi mangla degen med maskinen. Det var helt löjligt kul att stå och veva och se degen bli bara plattare och smidigare. Och till slut drog vi den genom en vals som lagade tagliatelle av dem, skitkul! Det blev ett litet pastaberg, sådant gillar jag!



Vi lagade två olika sorters pasta, tagliatelle med carbonarasås och sedan fyllda tortellinis. Vi stekte upp musslor, bläckfiskar, räkor, krabba och annat smått och gott i lite bitt vin och fyllde pastafickor. Mumselimums! Nästa projekt skall bli färskpastalasagneplattor :)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar