måndag 5 september 2016

Etik och moral

Det första som skall få oss att reflektera (hatar fortfarande ordet) över vårt nya kall som läkare är etiken och moralen bakom våra gärningar. Vi har haft några föreläsningar på detta ämne och föreläsarna tillämpar dramapedagogik. Två av mina tre akademiska delar (lärardelen och den blivande läkardelen) ser på saken på litet olika sätt. Lärardelen ser lite intresserat på, lärarna är duktiga och inlevelsefulla, men jag är lite obekväm med dramapedagogiken. Läkardelen ser på de olika casearna som spelas upp och funderar på hur jag skulle lösa problemen. Men min matematiska del (den tredje delen) tycker att det finns ett hål i resonemanget.

Detta inleder vår allra första termin här. Vi har ingen aning om vad som väntar oss, vad som krävs av oss och vilka lagar och regler som skall komma att reglera oss. Så jag känner inte att jag kan ta ställning till olika moraliska dilemman. Om jag skulle veta vad jag BORDE göra (säg vad lagar och regler vill) kan jag ta ställning till om min moral tillåter att jag följer den i en specifik situation. Men vet jag inte vad som väntas av mig kan jag bara fundera på vad jag VILL göra, och det är nödvändigtvis inte det jag borde lära mig.

Jag förstår att det finns en poäng med att ställa oss inför moraliska dilemman utan att ge oss alla regler, för det gör att vi fritt måste fundera på vad vi verkligen tycker och tänker. Men samtidigt är det inte med de premisserna vi kan jobba. Jag värdesätter en lag och en ordning, ett sätt att veta vad jag borde göra och vad jag förväntas göra. Då kan jag ta en moralisk ställning till huruvida ett specifikt case borde fullföljas enligt lagen/reglerna/kutymen eller innehåller orsaker till att ställa sig mot det. För det är väl också en del av yrket, precis som läraryrket, att väga vad som borde göras mot vad som bör göras i vissa situationer. Så jag behöver den delen av informationen för att rättvist kunna bedöma min egen reaktion och min moral. För jag kommer att styras av lagar, och jag måste få veta om en reaktion eller handling riskerar mer än bara mitt samvete.

Lite reaktioner på dagen, och samtidigt en del av hemläxan. I dag var det förutom detta blodomloppet och imorgon är det matsmältningssystemet. Vi har liksom en snabbgenomgång av allt vi redan borde kunna, men denna gång på latin, intressanta veckor. Gute nacht!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar