söndag 18 september 2016

Det vegetariska nyårslöftet

Mitt nyårslöfte 2016 var att laga mer vegetarisk mat. Både för att jag skulle få en utmaning i köket och för att L gillar vegetarisk mat mer än mat med kött i. Och då menar jag ju inte att jag skulle laga "det vanliga" men byta ut köttet mot något köttsubstitut, utan att verkligen lära mig att laga vegetariska rätter.

Ibland har jag haft bättre inspiration än andra gånger, så det har blivit lite varierande. Det började ganska försiktigt med purésoppor med olika rotsaker och nudelwok med grönsaker. Sedan vågade jag mej på att laga en vegetarisk lasagne (med morötter) och rotsaksröstin med tsatsiki till. Jag varvade enklare grejer (grytor, wokar) med några mer avancerade rätter och jag försökte våga mej på pastarätter eftersom jag är väldigt förtjust i pasta. Jag fick med jämna mellanrum inspiration från några facebookvänner som är veganer. Jag lade ofta till lite mjölkprodukter, för jag hade lite svårt att hålla mig till bara tomat eller att komma på något annat (jag gillar INTE kokosmjölk).

Under sommaren blev det en liten paus i det vegetariska, jag lagade inte så mycket mat alls och blev dessutom omskött som en prinsessa i Åbo med lagad mat varje kväll. Nu har vardagen börjat igen och jag har försökt starta upp maskineriet igen. Den här veckan råkade det bli mindre kött än vanligt eftersom vi åt fisk två dagar och jag kände att inspirationen slog till igen. Veckans nyhet var en gryta med köttsubstitutet Quorn (L gillade, jag gillade ej konsistensen) och en supergod rotsaksgratäng. Sedan fredagsmös vi med mozzarella-pestopizza (en klassiker hos oss).

Idag veckohandlade jag, och kom hem med en massa grönsaker, rotsaker och växtproteiner som jag inte har den blekaste aning om hur jag skall tillaga på ett fiffigt sätt. Jag har aldrig använt mig av linser och nu kom det med hem en påse röda linser som jag skall försöka komma på något fiffigt att laga av. Jag handlade också kikärter och kidneybönor och jag funderade lite löst på att våga mej på att laga kikärtsbiffar. Har ni något bra recept på lager?

L som inte är så förtjust i köttsmaken uppskattar mina vegetariska försök mer än jag, som verkligen gillar kött. Mitt vegetariska nyårslöfte var delvis för att pröva mej på något nytt och delvis förstås ett miljöval, men jag vet inte om jag skulle kunna övergå helt till vegetarisk kost. Min känsliga mage är inte helt övertygad om mängden rotsaker, lökar, bönor och baljväxter som följer med en vegetarisk kost, men det blir bättre hela tiden, sakta men säkert. Som belöning för veckan så fick jag i varje fall lövbiff idag, och kanske det är helt okey det. Stora delar vegetariskt och så kött sen som festmat. Nästa vecka blir det alltså något med kikärter, något med linser och något med rotsaker... mer än så vet jag inte just nu. Tips mottages tacksamt!

3 kommentarer:

  1. Av kikärter kan du laga hummous, som är min riktiga favorit... Fantastiskt till ljust nybakat bröd av pita-typ. Linserna kan du väl göra till en gryta med selleri och rotsaker som palsternacka i. Glöm inte vitlöken, och massor av färsk koriander över.

    SvaraRadera
  2. Jaaaa, en av mina standardrätter som jag varierar in absurdum är gryta med linser! Nu inser jag att det är gröna linser jag brukar använda i den men du kan ju köpa sådana nästa gång, jag tycker bättre om deras konsistens.

    Anyway: stek lök, valfri svamp (t.ex. färska champinjoner eller trattkantareller) och grönkål (jag älskar älskar grönkål!), och häll sedan över i de kokande linserna. Här börjar jag sen variera, ibland lägger jag en massa tomat (typ en burk tomatkross) eller så bara lite mindre mängd färska tomater, eller så inga alls, ibland grädde eller mandelmjölk om jag vill köra veganskt en kväll. Sen kryddar jag med något surt, typ rödvinsvinäger och känner jag mig festlig också en slurk marsalavin (fast det kanske är överkurs). Svartpeppar, salt, örter, vitlök eller chili efter behag och inspiration. Sen brukar jag ibland laga väldigt mycket och vi ätet det som soppa (ibland med potatis i också), eller sen lite mindre mängder och vi äter det som pastasås.

    Röda linser använder vi oftare typ indisk kryddning med, så alltså typ lök och morötter och tomat med linserna och sen mängder med curry och chili. Då är det gott med en kall joghurtsås med typ mintsmak med, och allt serverat med ris förstås :)

    Om jag kommer ihåg kan jag senare länka till Underbara Claras recept på zucchini- och kikärtsbiffar, de är jättegoda (och mycket utförligare recept än jag lyckas plita ner på telefonens tangentbord :) )

    SvaraRadera
  3. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera