söndag 31 januari 2016

Nyårslöftet

Mitt nyårslöfte för i år var att försöka mej på att laga mer vegetarisk mat. Jag började tycka att det gick lite rundgång i den vardagsmat vi hade här, på studentbudget så blir det ganska lätt så. Dessutom är L inte speciellt förtjust i smaken på kött så han efterlyste även några andra alternativ.

Jag har nu försökt samla på mej några recept som antingen redan testats eller skall testas. Jag laga en morotslasagne redan i november som blev en hit, till och med jag själv gillade den. Sedan har det blivit bl.a. vegetarisk nudelwok, sweet-and-sour gryta, rotsakspurésoppor. I går lagade jag en gryta med paprika, morot, tomat och bönor, menad att ätas med ris. Jag tyckte jag fick till en riktigt bra kryddning med färskpressad vitlök, torkad basilika och svartpeppar, plus örterna i tomatpuréen jag använde men det fanns fortfarande ett problem. Det smakade fortfarande tomat och bönor, och jag är inte särkilt förtjust i varken tomat eller bönor. L tyckte det var helt okey.

Nästa sak är rotsaksröstin med tsatsiki, inspirerade av L:s mosters mumsiga lunch när vi senast besökte henne. Jag jobbar liksom på detta. Men när jag ju faktiskt alltså tycker om smaken av kött så saknar jag den lite då den inte finns med. Men för miljöns skull är jag medveten om att en större del av kosten borde vara vegetarisk. Så jag försöker, ibland har jag mer och mindre inspiration.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar