lördag 9 januari 2016

Mjölkkriget

Egentligen borde rubriken ha varit "Mjölkdryckskriget", men det blev för långt. Jag är alltså laktosintolerant, och som biverkning är jag tvungen att förlita mej på laktosfria produkter.

När jag blev intolerant första gången hade Valio just lanserat sin laktosfria mjölkdryck. Den smakade 1000 gånger bättre än det blask som säljs under namnet "HYLA"-mjölk men hade en söt bismak. Min syster, som då inte var laktosintolerant, hade ett 4-årigt krig med min pappa kring huruvida den hade en bismak och huruvida hon kunde känna skillnad då "någon" glömt köpa vanlig mjölk åt henne.

Fast det alltså fanns mjölkdryck då fanns det väldigt få andra laktosfria produkter, grädde, glass, smetana o.s.v. Så i många år åt jag Tofu-glass, sojabaserat, som i min mun smakade apa :) Och isglass, mums.

Efter ca 4 år hade jag några år då jag inte var laktosintolerant (första gången inducerad av magsjuka) innan min genetiska laktosintolerans knackade på. Denna gång var utbudet av laktosfria produkter fruktansvärt mycket större, men vi fick ett nytt krig och ett nytt mysterium på nacken:

Hur kunde det komma sig att endast Valio kunde laga den laktosfria mjölken?

Valios smak hade blivit bättre på några år, och nu smakade mjölkdrycken nääästan som vanlig mjölk (syster håller ej med). MEN, Ingman, som nu även de lanserat en egen, hade en hiskelig bismak av så där på gränsen till illfaren mjölk. Milbona (Lidl:s märke) lagade något som smakade HYLA och Rainbow och Pirkka hade inte ens börjat sin process ännu.

För att komma till saken. Häromdagen gick jag omkring i MiniMani här i Vasa och ramlade på Juustoporttis mjölk, därav detta inlägg, den är nämligen ny för mej och den skall nu också testas här. Dagens utbud av laktosfria produkter är nästan överväldigande, och de flesta har lämnat det skräp som kallas HYLA-mjölk. HYLA-produkter i allmänhet är bra tycker jag, speciellt då jag inte är så himla laktosintolerant att jag behöver ha allting absolut laktosFRITT. Men det finns fortfarande en sjukt stor skillnad mellan märkena. I min empiriska undersökning ser ställningen ut så här:

1. Valio - alla gånger, alla produkter smakar som vanligt och fungerar som vanligt i matlagning
2. Milbona - Lidl har gjort sjuka framsteg under de senaste 5 åren. De säljer billiga laktosfria produkter som alla smakar bra, utom matlagningsgrädden, vet inte vad de sysslar med där.
3. Rainbow - litet tråkig smak men annars bra, definitivt värt sitt pris, drickbart och deras matlagningsgrädde smakar bra, vispgrädde har en konstig plastig bismak
4. Pirkka - några år efter men på väg åt rätt håll
5. Ingman - står stilla, år efter år, andra mjölkprodukter ok men glass, vispgrädde och mjölken smakar hiskeligt

Jag har ännu inte avslutat mina test av Juustoportti, jag rapporterar sedan när jag vet var på skalan de hamnar. För er som inte trodde det fanns så här mycket att fundera på i mjölk kan jag bara meddela att många års frustration över konstiga smaker ger en viss nyfikenhet. Och för alla som skall smaka på laktosfria produkter för första gången rekommenderar jag alltså Valio.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar