måndag 1 februari 2021

En "sportlovs"helg

 Det är sportlovsväder här i söder. Och jag älskar det! 

Snö, kyla, ingen vind, solen skiner med jämna mellanrum. Det är det absolut bästa som finns. Förra vintern, när vi precis flyttat tillbaka hit, led jag nog rejält av att det var den uslaste vintern i mannaminne. Grått, vått och äckligt överallt. Jag längtade så oerhört mycket efter Umeå och efter snö, vinter och Norrland. Denna vinter är saknaden mindre, eftersom vi faktiskt har vinter här också. 

Igår packade vi in den lilla damen i svärföräldrarnas Fjellpulke och begav oss på en liten skidtur över åkrarna. Jag är ingen vän av skidor, men med hundar framför har jag tyckt att det är ganska kul faktiskt. Just nu kan man skida ut rakt över åkrarna här, eller ta sig en snabbare tur längs med vägarna. I Umeå åkte jag ett par gånger på färdigpreparerade spår för just hundekipage, och det var faktiskt riktigt kul! När hundarna inte behöver pulsa så drar de verkligen iväg i galopp, och själv får man bara hänga på och hållas på fötter. Och det är riktigt kul!

Orörda åkrar så långt ögat når
Orörda åkrar så långt ögat når




Nyfiket Cap, han jagar hjortar allt han orkar och får

Stilig Rond, han som verkligen älskar att springa i den där dragselen


Avslutade utfärden med snömattvätt enligt Ekotipset. Vet inte hur bra det fungerade, men snön blev smutsig i varje fall. Säkert fanns det mer skit kvar, men lite renare är de nu i varje fall.

Efter skidtur, plumsande i snö och drag så hade inte hundarna fått nog. De grävde istället en grop och hade dragkamp med en buske. Sedan ville de inte komma in alls, men när de blev tvingade så slocknade de sedan under var sin nytvättad matta i köket.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar