torsdag 28 januari 2021

Mammalärdomar del 2

 Jag glömde ju ett par saker:

1. Ni vet den där flaskan med D-vitamindroppar man borde använda sig av dagligen. Den som står där och har en förmåga att vara fullkomligt osynlig och bortglömd. HUR KAN DET VARA SÅ SVÅRT? 

En normal dag hos oss ser ut som följande:

  • Morgonamning. Tänker på flaskan, men hinner ju inte stiga upp just nu för att hämta den. Glömmer den.
  • Kl 10.00 påminner min telefon mig om den. Ah, tänker jag, vi tar det när hon ammar nästa gång för just nu sover hon ju.
  • Nästa amning. Jag har placerat flaskan på köksbordet för att inte glömma den. Jag tittar på den, och en halv sekund senare har jag glömt den igen. 
  • Jag byter på henne och placerar henne i vagnen för lunchpromenad. Ser flaskan i ögonvrån. F*n också, det blev inte nu heller. 
  • Eftermiddagsamning. Flaskan står kvar på köksbordet, men se jag ammar ju inte där nu, utan i soffan. Flaskan glömd.
  • Kvällsamning. Har förträngt allt vad vitaminer heter och flaskan existerar inte ens.
  • När jag står och lagar mat ser jag flaskan för hundrade gången ungefär. Jag svär högt och går nu och stör damen i vad hon än håller på med för att mata i henne de där irriterande dropparna. 
Eller så glömmer jag den nu också, för något annat superviktigt (läs vad som helst annat) tar min uppmärksamhet och dropparna glöms för den dagen. Till all lycka händer det inte så ofta, och den rekommenderade dygnsdosen är så mycket större än det reella behovet, så hon får nog den D-vitamin hon behöver. Men det är ändå rent löjligt hur svårt det kan vara.

2. Det sägs att man aldrig dricker en kopp varmt kaffe/te eller äter ett mål varm mat. Detta kan faktiskt vara sant. Hon har en fantastisk förmåga att meddela sig hungrig precis när mat är serverad. Men inte är det ett så stort problem, mina måltider brukar nog ätas varma. Dock äts de med enbart en hand. Ni kan inte ana hur skicklig jag börjar bli med vänster hand, snart är jag lika bådahänt som min man. Samma förmåga gör att hon presterar fulla blöjor samma sekund som man borde gå ut genom dörren. Men trots en poopastrofy var vi faktiskt hos frissan i tid idag. Med hela 2 sekunder till godo.

3. Jag vet inte vad bebisnaglar är gjorda av. Diamant? Verkar inte gå att fila ner med något redskap, och skär genom allt annat. Och bebisar har en förmåga att använda sina kloförsedda fingrar till att massera bröst när de vill beställa mat. Jag klarade graviditeten utan tiger strips, men håller nu på att bli randig över halva överkroppen på grund av alla klösmärken damen åstadkommer. Herregud så vassa...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar