måndag 22 april 2013

Funderingar

I dag är jag trött, såå trött. Min förbannade mage har stört mej hela natten, somnade först kl 4, vaknade igen kl 6. Min hjärna är relativt vaken faktiskt, men min kropp är helt mördad. Men när jag är så här trött blir jag samtidigt öppen för en massa funderingar som ligger där bakom i huvudet.

Har ni haft en barndomsdröm? Mer eller mindre realistisk, det spelar ingen roll. Är det alltid månne meningen att de skall uppfyllas?

Jag diskuterade lite med en studiekompis idag om det här med planer och drömmar. För 2,5 år sedan ungefär hade jag en ganska klar plan för min framtid. En karta över vägen jag skulle gå, en lista med punkter som skulle prickas av. Sedan hände något, vände något. Var det kanske meningen?

För ganska exakt 2 år sedan ändrade jag bana. Jag slog sönder det som var en så stor del av mitt liv, med avsikt. Låter helt sjukt så här i retroperspektiv. Men det var mitt beslut, det "rätta". Nu följer jag en helt annan karta, en helt annan lista, hur kom det sig?

För 2 veckor sedan var jag tillbaka i mitt gymnasium i Ekenäs för att berätta för de blivande abiturienterna om mina studier. När vi satt i lärarrummet efteråt frågade min f.d. studiehandledare om jag var nöjd med mina val. Är jag det?

Jag började fundera lite. Jag kunde aldrig tro att det var här jag skulle landa, att jag som 19 år gammal skulle vara på den här platsen, ha allt jag har idag. Varje dag blir jag helt förundrad över vart livet har fört mej. Varje gång jag stiger innanför dörren till mitt Åbohem och känner den där speciella doften av mitt hem blir jag lite perplex. Hur hände allt detta? När hände allt detta?

Jag börjar ana att detta hör till när man blir vuxen. Att fundera och reflektera. Tänka på allt som gick som man ville och allt som sket sig. På alla man lärde känna och alla man svek och miste. På allt man uppnått och allt man gett upp. Att någon dag lära sig att arkivera sina minnen, glömma det som skall glömmas, vårda det som skall vårdas.

Och i dag, när jag blivit ompysslad av min perfekta, kan jag ärligt och utifrån hela hjärtat säga ja! Ja, jag är nöjd med de stora valen jag gjort, de val som kommer att följa mej vägen ut.




1 kommentar: