tisdag 16 mars 2021

Tygblöjsäventyret

 Här hos oss gillar vi att tvätta, så vi kör tygblöjor! 

Nej men skämt å sido. Vi valde i ett tidigt skede att vi ville testa tygblöjor och inte engångsblöjor. Dels för att det kändes som en liten miljögärning, dels för att jag är snål när det kommer till "onödiga utgifter". Jag googlade runt lite och landade på flera kalkyler som påstod att man kunde komma undan med 1/3 av kostnaderna för blöjtiden genom att köpa tygblöjor av olika slag istället. 

Eftersom jag nu för tiden shoppar mest på facebook eller tori.fi så började jag leta där. Och hittade en vänlig dam som sålde en enorm låda med blöjor för 60€. I lådan fanns över 80 blöjor, i alla storlekar. De hade använt dem med flera barn under hela blöjtiden. Och det är bara positivt, eftersom uppsugningsförmågan blir bättre med några tvättar. Förstår ni 60€, det är ingenting! En vecka använde vi engångsblöjor till följd av ett envist blöjeksem, och extrapolerade att 60€ är ungefär 2 månaders användning i början åtminstone när blöjorna går åt i hiskelig takt. Min inre lilla snåljåp jublar. 

Vi har verkligen gillat våra tygblöjor. Jag tycker det är mycket roligare att byta färgglada, mönstrade blöjor än tråkiga vita. Och för varje gång hon direkt fyller en nybytt blöja blir jag lite glad eftersom jag nu enbart har lagt en till blöja i tvätten, inte slängt bort en blöja efter 5 minuter. Dessutom avger de inte den där karakteristiska blöjlukten som plastblöjor gör. Och de släpper inte upp poopastrofyn i nacken, utan samlar dem snällt under kanten i ländryggen.

Alla med på undersökningen


Däremot läcker de i benhålen ibland, om de hinner bli för våta. Men man märker å andra sidan snabbt när blöjorna blir våta. Dock har ju blöjorna ingen möjlighet att absorbera en engångsblöjas enorma mängder, så man är tvungen att göra lite fler blöjbyten än annars. Oss har det inte stört.

Men det var ett litet detektivarbete att lista ut vilka olika former av blöjor det finns, vilka märken och hur man ska använda dem. Speciellt när jag sedan dök ner i lådan och försökte börja reda ut vilka saker som hörde ihop med varandra och hur. Men vi lär oss så småningom och prövar oss fram. Och jag tycker de facto det är lite spännande att botanisera bland våra blöjor och pröva en ny. 

Fördelen med min stora låda är också att vi fick en massa olika märken att pröva på. För det finns märken så det understa ruttnar. Olika former, material, med löstagbara inlägg, med allting fastsytt, men möjlighet att ändra storleken, med skilda blöjor och skal, eller allt i ett. I olika färger också! Vi har vita, beiga, orangea (mina favoriter förstås), gröna, gula, lila, blå, rosa, med djurmotiv, med prickar. Ni förstår djungeln. Men det är väldigt roligt också, och definitivt värt tvättmaskinen varannan natt. Enligt flera källor lär barn som använder tygblöjor också bli blöjfria snabbare, men det tror jag inte helt på. Det sitter nog mer i hur man jobbar med det tänker jag. Vi får se hur det utvecklas, hittills trivs jag i vårt blöjberg!

2 kommentarer:

  1. En annan fördel är väl att man slipper gå till butiken för att köpa nya med jämna mellanrum. Nu är jag inte själv i behov av att införskaffa just blöjor, men förutom att jag allmänt känner igen mig med snåljåperiet så är det bara så skönt att kunna återanvända det man redan har hemma istället för att dra hem nytt hela tiden.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja precis! Det har jag faktiskt inte helt tänkt på, för jag är ändå så pass ofta i butiken. Men du har rätt, en sak mindre att fundera på.

      Radera