fredag 16 december 2016

Jag vill ha jullov

Jag behöver jullov, nu, idag, på momangen! Vi har tre dagar kvar av terminen men min hjärna har varit avstängd säkert i en vecka redan. Till all lycka är det sista caset genetik och det känns faktiskt ganska intressant efter alla proteiner och enzymer den här terminen.

Jag känner att det behövs jullov, en paus från allt läsas och pluggas och några dagar då jag bara får koncentrera mig på någonting annat än skolan. Jag behöver god mat, en god bok och framför allt inga molekyler överhuvudtaget. Dock är det så här att terminen slutar först i mitten av januari så vi har tentamen efter jul. Så mitt lov kommer alltså att inkludera ett visst mått av tentamensläsas men jag planerar faktiskt vara rebellisk och lämna här min enorma tegelsten till cellbiologibok och faktiskt koncentrera mig på att fira jul åtminstone 10 dagar innan jag ens närmar mig mina anteckningar.

Men för att försvara Umeå mot den galna tentamenstiden så bjuder faktiskt staden på en aning med julkänsla då vi faktiskt har snö. Det har varit kallt nästan två veckor i sträck nu och vi har ett tunt fint vitt snölager som täcker marken. Det vita behövs verkligen eftersom solen går ner ungefär 14.30 så största delen av dygnet är mörkt. Jag har aldrig tänkt på att det att man reser i väst- eller östled också påverkar när solen går upp. Jag har ju flyttat ungefär 60 kilometer västerut och bytt tidszon men solen har ju kanske inte påverkat så hemskt mycket så nu känns det som att vi har extremt ljusa mornar och fruktansvärt mörka kvällar.






Vi har just kommit hem från kvällens biobesök och nu tar vi helg.

P.S. Hela den här texten är skriven med telefonens tal-till-text funktion. Jag är faktiskt ganska imponerad!!

2 kommentarer: