tisdag 19 april 2016

Agility

Vi har ju gått på agilitykurs, jag och Capo. Jag måste säga att jag tror det var den roligaste kurs vi hittills varit på. Det var en nybörjarkurs, så vi började med att bekanta oss med alla olika hindertyper. Vi har ju en modig (läs: dumdristig) hund så för honom var det nog inte ett så stort problem. Han sprang genom tunnlar, balanserade högt uppe i luften, hoppade över olika hinder, genom ringar och balanserade upp på gungbräden utan större problem. Han verkade också tycka att det var riktigt kul, han var motiverad och lyhörd för vad jag ville. I slutet av kursen var han riktigt duktig, men hans förare skulle ha varit i behov av några gånger till. Jag hann inte helt med, det var så mycket man skulle göra samtidigt. Man skulle röra sig tillräckligt snabbt, ge kommando för hindret, fundera på vart man skulle röra sig näst, ge klara signaler för nästa hinder och inte vara i vägen för hunden, allt på samma gång. Nu låter vi dock agilitykunskapen mogna en stund och går på Nose Work istället (intro till ex. droghundsjobb). Så skall vi se vad det blir till näst.

över hinder och på väg in i tunneln!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar