måndag 8 februari 2016

Nu börjar det!

I morgon skall jag hålla min första lektion. Så idag sitter jag och planerar. Eller egentligen planerade jag redan under veckoslutet och idag har jag ändrat planen.

Vi skall alltså lämna in en lektionsplan innan varje lektion. Med tidsplan för lektionen, lektionen indelad i block med information, läromedel och undervisningsstrategi. De första veckorna här har vi mest suttit på universitetet och haft pedagogisk och didaktisk teori. Vi har fått lära oss hummflumm och bland med nog också saker vi kan använda. Bland annat har vi fått smakprov på små undervisningsmetoder som är "nya" för oss. Och från FPV:s sida har de ansett att de "vill se prov på teorin i praktiken". Så jag har haft lite hjärtklappning och känt att jag måste vara nyskapande och kreativ.

I dag har jag åhört lektion med min handledare för mina första lektioner. Och det gladde mej så att han var en helt "normal" lärare. Han gick igenom teori på tavlan, helt som vanligt, och han lät eleverna räkna uppgifter ur boken, helt som vanligt. Tråkigt? Kanske. Nyskapande? Knappast. Kreativt? Definitivt inte. Effektivt? Ja då, jag i varje fall har lärt mej bra min matematik på detta sätt.

Så nu är jag lugnare inför morgondagen. Jag tror att jag kan vara så där som jag brukar. Jag har planerat en lektion med inslag av saker vi lärt oss här och inslag av "mitt sätt" att undervisa. Jag hoppas det gillas. Det är upp till bevis imorgon då, vi skall se vad som händer.

1 kommentar:

  1. Lycka till Jennifer, blir nog matematiker hela bunten efter att du är färdig med dem :D

    SvaraRadera