måndag 22 februari 2016

Intressekonflikt

Vardagen knallar och går här. Vi varvar lektionsplaner med lektioner, skoltid med fritid, datorsittande med långa promenader. Capo håller oss sysselsätta genom att vara en energisk tonåring med desperat behov av sociala kontakter.

Det går väl helt okey i övrigt. Det är kul att undervisa, mindre kul att försöka forma sig så att alla är nöjda. Lärdomen vi skall få är väl egentligen att det inte går att få alla nöjda.

Lärarna på VÖS har sin vision, sitt sätt att undervisa. Handledarna på FPV har sin. Lärarna har en kurs vi stör och en plan för kursen. Jag vill åtminstone försöka hålla mina lektioner på samma sätt som den ordinarie läraren men detta hamnar ibland i konflikt med handledarnas tankegångar upplever jag. Men jag tror ju att hur bra man än skulle försöka planera och jämföra kommer man ju aldrig att uppleva saker precis som handledaren. I förra veckan var jag missnöjd med en lektion som handledaren tyckte var helt okey, idag var jag nöjdare med min lektion än de verkade vara.

I övrigt är jag lite uttråkad. Har ingenting att göra jämfört med hur jag jobbat de senaste åren. Men jag skriver gradu på sidan av och det går väl så där. Jag åkte till Åbo på veckoslutet för att ta mej en pratstund med graduhandledaren och han var faktiskt överraskande positivt inställd till det jag redan skrivit. Så nu är det bara att plocka fram motivationen igen och skriva färdigt saken. Det skall gå :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar