torsdag 31 december 2015

Flytten

Så nu är vi flyttade. Allt vår pick och pack står nu i ett massivt kaos i en lägenhet i Vasa. Flytten gick över förväntan trots några motgångar. Först fick vi inte vara så många som vi trott i lastbilen så vi tog två bilar från lastbilsuthyrningen. Sedan var det totalt omöjligt att hitta en väg ut ur Seinäjoki som tillät lastbilar. Sedan körde vi på några händelselösa timmar.

När vi kom fram till Åbo hade vi flytthjälp som väntade på oss och vi började lassa ut. Då upptäckte vi att ett av bakdäckena på lastbilen var så tomt som det bara kunde vara. Men vi beslöt oss för att skjuta det problemet på morgondagen och lassa klart. På några timmar hade vi det mesta utburet och instuvat i bilen och så satte vi kvällen på att städa. Med massiv hjälp från blivande svågern som städade köket gick det ganska snabbt.

Följande morgon ringde jag biluthyrningen och förklarade situationen och fick instruktioner. Sedan ringde jag till en däckfirma som ansåg att bilen var för stor för deras maskiner så de skickade oss vidare till Vianor. Där tog de emot oss direkt och på en halv timme hade vi ett nytt däck. Gubben som bytte var till och med snäll nog att förklara i telefon för biluthyrningsdamen vad han såg och ämnade göra då mitt finska bilordförråd kanske inte är det bästa. Snabbt och fint var det gjort och vi startade vår köra till Vasa.

Däcket hade spruckit ganska bra, så vi hade tur att det inte skadade däcket bredvid också.

Väl framme gick väl allting riktigt bra, förutom att vi på vägen hamnade ta oss en sväng via Malax då det var stor trafikolycka på väg 8. Men jag hittade bostadsförmedlingen och fick nyckel och på en timme ungefär hade vi tömt lastbilen med hjälp av L:s föräldrar. 



Dagen avslutades med att torka spyor i nya lägenheten då Capo tydligen ätit något olämpligt och spydde upp hela middagen. Men oj så gott jag sov första natten eftersom natten i Åbo inte var så rofylld då mina drömmar hemsöktes av tomma däck. Även Capo gjorde sig snabbt hemmastadd på sin vanliga plats i soffan






Nu är jag tillbaka i Ekenäs för nyårsfiras och L blev i Vasa för att rå på flyttkaoset. Soffan, TV:n och TV:bordet står redan på plats, och L har idag lagt upp sitt skrivbord och installerat alla datorer.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar