onsdag 31 december 2014

2014

Jahass, 2014 är till ända om si så där 2 timmar. Vi sitter i Vasa och lyssnar på kvällens första raketsmällar. Capo ligger och sover så lugnt på golvet och verkar inte över huvud taget bry sig om att det smäller. Det bådar ju gott!

Tänkte mej en tillbakablick som vanligt under årets sista dag. Det brukar jag ju göra (eller brukar och brukar, jag har gjort det två gånger). För två år sedan tittade jag på året en månad i taget, i fjol blev det bara en liten kollektiv tillbakablick så vad skall jag göra i år då? Kanske ni får läsa det månad för månad, om jag nu kommer på något per månad som hänt.

Januari:
Året inleddes i Karis på min familjs traditionsenliga nyårsfest. Vi firar alltid med Jannicas gudföräldrar, men de senaste åren har vi ju varit vartannat år i Vasa och vartannat i Ekenäs/Karis så vi har inte alltid varit med. I övrigt hände inte så mycket i januari. Vi påbörjade vårterminens kurser och förberedde Sigmas 55-års jubileum. Både L och jag gick med i styrelsen för Sigma, jag som ordförande och L som infonisse (vi kallar honom så).

Februari:
1.2. for vi iväg till Mexiko tillsammans med min familj för att solsemestra i en dryg vecka tillsammans med en familj bekantingar. Vi råkade missa Sigmas jubileum i samma veva, men det vara kanske inte så farligt. I övrigt hände det väl inte så mycket då heller.

Mars:
I mars hade vi tenter, körövningar och diverse annat smått och gott. Bland annat var vi för allra första gången och bekanta oss med kenneln varifrån vi senare skulle komma att hämta hem vår lilla guldklimp.

April:
I april fyllde L 24. Vi hade lite påsklov från studierna och for sedan iväg till Estland och Tartu med körerna för att delta i NSSS, nordisk studentsångarstämma. Vi var på flera besök till vår tilltänkta uppfödare och jag läste massor med hundböcker, på alla möjliga och omöjliga språk.

Maj:
Slutet på skolåret innehöll, förutom skolarbete och tenter även Florakörens 70-års jubileum. Vi hade konsert och bankett och firade vår kära kör en hel magisk lördag. Vi avslutade terminen en vecka före normala skolor och hann med en vecka vikariat i Ekenäs, både L och jag. Vi plockade med oss lite laboratorieutrustning från ÅA och roade elever (och oroade lärare) i högstadiet.

Juni:
Lennart började direkt jobba och jag höll lite semester till midsommar. L:s lillebror blev student och detta firades. Vi firade midsommarhelgen i Köpenhamn med en av våra professorer på Science Show Competition. Det var riktigt riktigt kul att umgås med naturvetare från hela europa och se coola experiment.

Juli:
Vi jobbade, end of story. Det var dåligt väder i Ekenäs vilket resulterade i lugnare jobb och mer dålig humor på världens bästa restaurang Rådhuset!

Augusti:
Vi jobbade lite till. Vid skolstarten begav vi oss till Vasa för inledande praktik vid pedagogiska fakulteten. Vi tillbringade tre veckor i Vasa och avrundade med villaavslutning med L:s familj. Vi fick besked om att en liten guldklimpskille fötts den 21.9 och att han var vår om vi ville ha honom. Det var klart att vi ville det!

September:
Vi väntade på vår guldklimp. Och studerade lite vid sidan om. :D L:s pappa fyllde 50 och det firades dels lite på villaavslutningen och dels på rätta dagen i Tenala.

Oktober:
Vi studerade, skrev tenter och fick hem vår lilla Capo. Vår lilla, fina, gyllene sötnos. De första veckorna innehöll både glädje och oro då Capo blev sjuk och hamnade tillbringa en natt på klinik och sedan gick på en 10 dagars antibiotikakur men det hela redde snabbt upp sig och vi fick börja november med en glad och nöjd valp.

November:
Vi levde valpliv vi, ganska så enkelt och okomplicerat. Och så övade vi till vår adventstradition med körerna. Och så sjöng vi på adventskonserterna. I år kom ingen från min familj till konserterna i Åbo eftersom mamma var bortrest och de andra kom och lyssnade på oss när vi sjöng vår periferikonsert i Ekenäs. Men det var bra ändå. :)

December:
Ja, så var det december ja. Jag fyllde 21, pappa fyllde 50. Vi skrev lite tenter igen. Jag blev för första gången i mitt liv underkänd i en kurs. Så nu är jag en vanlig dödlig som Jenni uttryckte sig :D Vi flyttade ut från vår första gemensamma lägenhet och flyttade in i en ny. Capo tog det hela med ro. Sedan tog vi jullov och firade jul i Ekenäs med min familj, för att sedan förflytta oss till Vasa för att fira pappas födelsedag lite grand. Och året avslutar vi med nyårsfiras i Vasa hos L:s släkt.

Så 2014 har varit ett ganska alldagligt år, förutom lilla Capo. Och 2015 börjar vara ganska klarplanerat nu, vi vet ganska bra hur det kommer att se ut.

Så vi välkomnar väl 2015 då!

Gott Nytt År allihopa!

2 kommentarer:

  1. Hördudu! Mamma var nog bortrest då ni konserterade i Åbo, men hon satt och njöt i publiken i Ekenäs!!!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jaja, just det så var det ju! Jag var så inställd på hur det planerades att vara så jag glömde bort hur det verkligen var :D

      Radera