lördag 3 februari 2018

Räknas ljudböcker?

Jag undrar om ljudböcker också räknas till min utmaning? Jag brukar lyssna på ljudböcker medan jag går ut med hunden. Insåg efter ett och ett halvt år som hundägare att det är ofantligt tråkigt att prata med sig själv dag ut och dag in. Så för ett drygt år sedan började jag lyssna på ljudböcker i telefonen. Och jag lyssnade på en mängd böcker jag aldrig skulle ha gått nära annars.

Av två enkla anledningar:
1) Vill inte lyssna på fantasy, som annars är min favoritgenre, eftersom jag är sjukt kinkig med vad jag läser för fantasy överlag. Och jag gillar inte när folk uttalar saker på ett sätt jag inte skulle ha gjort, jag vill LÄSA fantasy.

2) Jag kan inte lyssna på deckare, min andra favoritgenre, för jag är så fruktansvärt feg. Skulle jag gå ut och gå med hunden och samtidigt lyssna på en spännande deckare skulle jag ju få hjärtattack om hunden plötsligt skällde på något. Dessutom verkar Capo reagera på mina höga adrenalinnivåer så om det någon gång blivit lite för spännande så har Capo blivit helt hispig och försökt rädda mig från alla stora stenar/postlådor/soptunnor o.s.v. som kommit i vår väg.

Men årets första ljudbok råkade faktiskt vara en deckare. Men en lite lättare sådan som jag inte blir så skraj av. Ester Karlsson med K, skriven av Christina Olséni & Micke Hansen. En ljuvligt gullig deckare som handlar om 80-åriga Ester. I Esters hus sker det ett mord en dag och Ester försöker hjälpa polisen med utredningen. Mitt under utredningen råkar Ester ut för en liten olycka, som skapar en kedjereaktion av händelser.

Deckaren är varm, rolig och lättläst. Författarna driver med olika åldersgruppers små nycker och Ester är en mysig kvinna med roliga insikter. Jag skrattade högt många gånger under deckarens gång. Och fick ingen hjärtattack alls trots att det var spännande i slutet. Insåg dessutom när boken var utläst att författarparet skrivit två deckare till. En står i min bokhylla och väntar på sin tur, jag köpte den i höstas i Göteborg.

Så OM ljudböcker räknas är jag uppe i 4 böcker nu.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar