fredag 12 januari 2018

Bok 1

Se, det är 12.1 och jag har redan läst 2 böcker, starten är strong i varje fall. Och jag ser med tillförsikt på mitt projekt eftersom jag kommer att ha två månaders sommarlov i år, och ha massor av lästid.

Första boken för året var Flickan med gåvorna (The girl with all the gifts) av M.R. Carey. Boken filmatiserades under 2016 och jag såg trailern någon gång i fjol våras. Tyckte den verkade extremt äcklig och inte alls för mig. Jag har lite svårt för visualiseringen av något som ens verkar vara skräck, jag blir så skraj. Men jag tyckte att temat var intressant, en zombieapokalyps med en unik hybrid mellan människa och zombie som undersöks.

På bokmässan ramlade jag sedan över boken och köpte den. Och jäklar vad bra! Till skillnad från många apokalyptiska historier så fokuserar denna på vetenskap och inte på ett försök att skjuta sig fri. Den fokuserar istället på ett försök att hitta ett botemedel och på en vetenskaplig undersökning. Detaljrikedomen är fantastisk och förklaringarna hållbara. Det är spännande och det berör. Det är bra!

Läs det, jag rekommenderar starkt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar