lördag 23 september 2017

Bokmalen här hej

Jag är en bokmal, en bokoman, en bookworm, en bokslukare...

Ja, alla former av synonymer för "nörd med näsan konstant nedkörd i en bok" du kan komma på. Jag lärde mej läsa tidigt och har läst mycket. Och mamma och pappa har läst mycket för mej. Jag tillbringade sommarlov med en bok i handen. Vart jag än gick. Det höll på att driva mamma till vansinne att hon hittade mina böcker överallt. Jag gick inte en meter utan att ha med mej en bok och det var totalt otänkbart att åka bil utan en bok, om det så var till butiken 1,5 km bort vi skulle åka.

Jag har sedan länge slutat försöka minnas vad allt jag läst. Jag har läst många genres, många författare. Ibland bara en bok av en speciell författare, ibland allt de skrivit. Jag har lite svårt för enskilda böcker egentligen, vill ofta ha mer än bara en bok kan ge. Jag älskar att följa med huvudpersoner under en längre tid och ge dem en chans att utvecklas. Någon dag drömmer jag om ett bibliotek som jag skall fylla med alla böcker jag läst genom åren.

Jag är också en person som inte har något emot att läsa böcker om och om igen. Varje gång jag läser dem får jag en ny upplevelse, en ny detalj. Min man påstår att det är för att jag läser alldeles för snabbt och slarvigt första gången jag läser något. Jag bestrider å det bestämdaste. Men jag älskar att uppleva en bra berättelse igen. Vissa böcker tröttnar jag aldrig på, som

Enid Blytons "Fem"
Jostein Gaarders "Julmysteriet"
Mary Hoffmans "Stravaganza"
Carolyn Keenes "Kitty"
Jean M. Auels "Grottbjörnens folk"
och förstås
J.K. Rowlings "Harry Potter"

Efter studenten tappade jag liksom läslusten en stund och i några år läste jag faktiskt ganska lite. Det fanns varken tid eller lust. Men det senaste året har jag igen tagit tag i mitt bokintresse. En glad och lycklig Jennifer botaniserade bland bibliotekets böcker i veckan och kom hem med fyra nya att dyka ner i. Så nu har jag att läsa.

Och! Nästa vecka styr jag kosan mot Göteborg och BOKMÄSSAN! Där hittar ni mej bland med boksidorna!

P.S. Jag understöder på inget plan e-böcker, papper skall det vara, annars räknas det inte!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar