onsdag 28 juni 2017

Min kärlek till Harry Potter

Precis som alla andra behöver jag säga några ord om berättelsen som firar 20 magiska år. Berättelsen och böckerna som är en så stor del av mitt liv att jag inte ens kan beskriva det. Men jag kanske kan börja beskriva det.

Of course it's happening inside your head, Harry, but why on earth would that mean that it is not real?

Det är verkligt för mej. Berättelserna. Berättelsen större än någon annan, bättre än någon annan. Karaktärerna som öppnade en helt ny värld för mej, en genre som nu är min absoluta favorit. Magi utspelar sig på varenda sida av de dryga 5000 som J.K.Rowling använt sig av. Det som utspelar sig är bevis på ett geni bortom allt förstånd. Geniet som fick så mycket att hända i min hjärna, så många otroliga minnen att etsas fast för evigt.

Just because you have the emotional range of a teaspoon doesn't mean we all have.

Det mest använda citatet hemma hos oss är även det hennes. Blandningen av magi, verklighet, mod, kärlek, vänskap, ondska, godhet, sorg, smärta, sanning och drömmar, i en så delikat och perfekt balansgång har gett mej så mycket. Jag har fått växa med böckerna, mogna med böckerna. Bli vuxen tillsammans med de karaktärer jag älskar så högt. Känna varje känsla, identifiera mej med varje vändning. Få ynnesten att återbesöka och återuppleva min barndom varje gång jag bläddrar genom de nötta sidorna.

Words are, in my not-so-humble opinion, our most inexhaustable source of magic

Hon har gett mej så mycket magi. Så många lekar, fantasier, stunder. I form av böcker, filmer, datorspel. I form av nätsidor, anteckningsblock, påslakan och nyckelringar. I form av trollformler, djur, magiska drycker. I form av oändliga mängder minnen. I form av min högst älskade bokserie genom tiderna. I form av de många tårar jag fällt då jag läser och minns.

After all this time?
Always!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar