lördag 20 maj 2017

Vårsol

Våren kommer så småningom till Umeå. Jag som är en vintermänniska har ju inte särskilt bråttom mot våren och sommaren, men nu börjar också jag tröttna på vintern.

Förra veckan var jag på promenad med en vän och hennes hund. Vi gick omkring i ett område som hela vintern varit skidspår. På grund av det kalla vädret så låg konstsnön kvar. Jag antar att den är så tätt packad att det tar länge för solen att smälta den. Vi tyckte det var lite småkonstigt att snön låg kvar 14.5 men det blev ännu värre när vi mötte en skidåkare!!

Men nu, efter ett häftigt regn här denna vecka så börjar faktiskt träden knoppas och grässtrån krypa upp mellan de torra höstgräsen. Ett visst Cap har njutit av det varma vädret och inte alls haft lust att gå in.


Vi har tagit i bruk balkongen på allvar igen, och i veckan fick Capo hänga med grannens katter på deras balkong. Capo stal en boll och stirrade sedan ilsket på alla som ville göra anspråk på bollen.



I går ansåg dock Capo att det var för varmt. I slutet av kvällspromenaden vandrade han ut i en liten grund vattenpöl (90% skräp, 10% vatten) och plattade ner sin stora rumpa. Sedan lade han ner sig i vattnet för att till slut vältra sig i det på riktigt. Han såg ut som Cruella deVilles hår, hälften svart hälften vit. Han behövde ett varv i duschen innan han fick krypa upp i sängen för kvällsgos.


I dag skall jag panikstudera. Vilket innebär att man behöver börja med en glass. Sommaren kanske kommer till Umeå i varje fall, si så där i höjd med midsommar.

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar