onsdag 15 mars 2017

Det här med framtidsdrömmar

Jag tror och (framför allt) hoppas att alla människor har drömmar. För utan drömmar tror jag man är ganska så tom. Frågan är dock vad man drömmer om, och hur, drömmer man stort eller smått.

Jag drömmer på många olika nivåer, många små drömmar, få stora drömmar. Jag är en aning cynisk också, så jag drömmer sällan väldigt stort. Eller ja, så kanske jag inte skall säga. Jag har stora drömmar som kanske inte kommer gå att uppfylla. Men jag är väldigt medveten om att de kanske inte går att uppfylla, så jag försöker hitta en balansgång mellan att drömma tillräckligt stort och att inte lägga hela mitt inre i blöt på en dröm som kommer krossas. Och så låter jag bli att drömma om saker som jag aldrig kommer att klara av att uppfylla (som att bli tävlingsryttare exempelvis).

Och så har jag många små drömmar. Jag drömmer om en promenad i solen, om en skaldjurspasta (en dröm som uppfylldes ikväll), om ett väder som inte blöter genom alla mina skor, om punchknappar till fredagsmyset.

Jag drömmer framtidsdrömmar. Om ett hus med en gård, om flera hundar. Om ett jobb jag trivs med, fina kolleger och en fungerande vardag. Jag drömmer om familj. En stor dröm som inte ligger helt i mina händer. Jag drömmer om en elbil, en liten dröm som är betydligt lättare att uppfylla. Framför allt drömmer jag och längtar efter en framtid då jag vet vad jag vill.

Jag drömmer drömmar om hurudan JAG vill vara. Jag drömmer om att en dag ha längre stubin än avståndet från min hand till Capos halsband. Om att vara en bra fru och mamma. Om att bli generös och bejakande i stället för cynisk. Stora drömmar, sådana som kräver mycket mer jobb än andra.

Som alla andra drömmer jag materiellt och abstrakt, om döda ting och levande ting. Om stort och smått, fult och vackert, långt och kort. Jag må vara cynisk och må låta bli att drömma om allt för många saker jag inte är säker på att jag kan uppfylla, men jag drömmer i varje fall. Och det tror jag är huvudsaken!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar