måndag 16 januari 2017

Början på året

16.1

Halva januari har gått. Vad har jag fått uträttat då? Jo, inte ett skit!

Vi kom tillbaka till Umeå på trettondagen och sedan dess har jag suttit med näsan i en bok, ett häfte, en powerpoint eller datorskärmen. Jag har läst på tent. Eller tentA som det av någon anledning heter här. Termin 1 är officiellt över idag. Vi har skrivit tent, 6 timmar, 16 frågor. Material från hela jäkla terminen. 27 hp (sp) kunskap som skulle spys ut. Och snacka om detaljkunskap i vissa fall. Det positiva är ju att ingen kommer vänta sig att vi senare skulle minnas alla namn på alla små proteiner. But for now så kan vi dem!

Jag kommer nog aldrig fatta varför tenten skall vara i januari. Matematiker som jag är förstår jag alla gånger att terminen inte kan ta slut i december, då skulle den vara kortare än vårterminen. Men jag tycker det är tortyr att ha tent efter jullovet. För tror ni man kan fira jul med tusen enzymer hängande över axlarna. Nope, inte helt åtminstone. Så jag tänkte föreslå att man skulle ha en vecka ledigt i december för tentläsning (samma vecka som nu infaller mellan trettondag och tent) och så skulle man tenta innan jul. Hur skulle detta gå till, höstterminen är ju full tänker ni? Jo, men om man tar allt överlopps som de lagt in under hösten (alltså sånt som inte ingick i vår tenta) och lägger det här i början på januari har man det fixat. Vi har haft en fakultetsgemensam dag, en torrlabb (alltså egentligen bara rapportskrivning), en litteraturuppgift och en massa gruppdiskussioner inom något som kallas Personlig utveckling. Skulle inte allt detta kunna hända nu? Ingen skulle ha särskilt hög motivation direkt efter jul, nä, men det hade vi nog inte i november heller då vi skulle sitta och glo i dammiga artiklar. Så jag tycker det åtminstone är värt att överväga. Skall skriva det i min utvärdering.

Imorgon börjar termin 2. Nu är det organkurs. En kurs på 46,5 sp (den fortsätter på hösten, mysigt right?). Jag vet inte helt vad jag skall vänta mej. Mycket latin, många detaljer. Lite närmare det som intresserar mej i varje fall. Vi får se vart det bär.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar