söndag 9 maj 2021

Byggsekten

Nej, jag har inte stavat fel. Jag börjar på allvar tro att hela byggsektorn bara är en enda stor sekt fylld med hemliga sanningar man bara får ta del av om man går med i sekten. Det finns inga svar, inget rätt och fel man kan läsa sig till och ingen som vill ge en information. Inom denna sekt svänger man sig med fina ord som säkert betyder något för den insatta, men som för vanliga dödliga innebär absolut ingenting. Försöker man söka på nätet på termer eller förfaranden för att förstå lingvistiken, så dyker det upp tio webbsidor med klatschigt reklamsnack, tio bloggar med titeln "följ vår resa mot drömhuset" och typ tjugotusen diskussionsforum där någon ställer samma idiotfråga som jag vill ha svar på och hundratals medelsvenssons sedan argumenterar för och emot kring sida upp och sida ner. Och ingen blir ett uns klokare. 

Men se, räddaren i nöden finns ju! Firmorna som gör sitt levebröd på oss idioter som inget förstår. Reklamen lyder "Aldrig har det varit enklare, vi bygger ditt drömhus från grunden. Välj nyckelfärdigt och stig in i ditt färdiga hus, med toapapper klart vikt i en perfekt spets och kylskåpet fyllt till brädden!" Jamen perfekt, tänker du då. Oh du arme sate...

För sedan försöker du läsa innehållsförteckningen, listan på ord och saker du inte förstår men som tydligen ska innehållas i ett husbygge. Listan lyser grön, ack så många fina saker du inte behöver oro dig över, denna finfina firma fixar! Men, vafalls, längst ner finns de, punkterna som INTE ingår i denna perfekt komponerade leverans. Det är bara småsaker visst? Visst måste det vara så? Listan lyder "grund, takmontering, elanslutning vid byggplatsen, ansvarig byggmästare" 

Just det ja, grund. Är ju en liten del visst, så där ganska viktig, right. Kostar ju en del gör det också, men hur mycket tror vi? Det är det ingen som vet, förstår ni! Människan kan skicka folk ut i rymden och göra uträkningar i oändligt dimensionella påhittade verkligheter kallade Hilbertrum (en särdeles jobbig kurs jag gick på universitet). Men det är omöjligt, OMÖJLIG, att berätta vad en grund kostar. Universum imploderar troligen om man försöker. Diskussionsforumen försöker åter komma till undsättning. Allvetarna meddelar att "Beräkna 10-40% av husets kostnader för markarbeten+grund" Javisst, det är ju ingen skillnad på 10 och 40%. Ja må vara handikappad som matematiker, men jag kan nog inte leva med den osäkerheten och de marginalerna. Så jakten går vidare, jakten på hur man då ser till att kostnaden blir närmare 10 än 40%. Men här kommer sektens murar emot, det får man helt tydligt inte veta om man inte är medlem. Bara att försöka och se, och be till alla gudar man vill erkänna att det går vägen. För en kostnadskalkyl, nehe du! Den får du se dig i månen efter, en färd som troligen skulle vara mindre komplicerad än att få svar på frågan om grunden. 

Jamen den ansvarige byggmästaren då, var får man tag på en sån? Ska jag sätta mig i valfritt gatuhörn och annonsera på ett stort plakat? Vad gör denna människa, tar ansvar? Vad kostar en sån, per minut av ansvarstagande? Vad ska den ta ansvar över? Ungefär här river jag tussar ur håret och blicken ser ut som den som hittas hos en getingstungen oxe... Jag orkar inte ens börja fundera på hur denna leveranslista skiljer sig från de femton andra jag läst. För se, jämföra ska man, det står det i all reklam. Men varje firma verkar ha en särskild anställd vars enda uppgift är att hitta en punkt som ingen annan firma har på listan över INTE-saker. Så att jämförelse ska vara omöjligt. Ah, ett så gott dagsverke!

Att börja bygga hus är som att kastas ut från ett flygplan med ett garnnystan, två strumpstickor och instruktionen "du har 4 km till marken, du kan ju sticka dig en fallskärm".
Att komma till sin första simlektion och få höra "Välkommen till Atlanten, land är 7500km däråt, var god och börja simma"
Att stiga in i en operationssal och höra "mannen där behöver akut opereras. Här har du en apelsin, ett skruvstäd och en hårnål, lycka till!"

Det finns inga instruktioner, inga verktyg och inget vett. Jag är en magisterutbildad, relativt vettig människa och jag har nog aldrig känt mig så blåst. Jag skulle kunna skriva mer, men you get the gist. Detta projekt är tusen problem och noll lösningar, tom definitionsmängd och ännu tommare lösningsmängd. Det är inte bara pengar man säger farväl till, det är vett, sans och allmänt sunt förnuft. Välkommen till sekten!

1 kommentar:

  1. Väl formulerat! Känner igen mig precis. Visste du att det finns flera olika auktoriseringar och branschregler för vvs-jobb. Har precis förstått det. Hur är det möjligt för en och samma bransch? Vem ska man lyssna på när alla ger olika svar?

    SvaraRadera