onsdag 21 april 2021

Våren är här

Våren är här...

...meddelar mina extremt täppta bihålor och min svullna luftstrupe. Jag är inte särskilt pollenallergisk, men tillräckligt för att min dagliga promenad på 1h ska göra det tungt att andas. Halsen svullnar igen när jag går, men öppnar sig tack och lov igen sedan efter en stund i inomhusmiljö. Varje vår tycker jag så oändligt synd om alla som verkligen är rejält allergiska, för det måste ju vara hemskt! Jag hade en klasskompis på lågstadiet som varje år, när björken blommade, satt med rinnande ögon i flera veckor... I år är det dessutom extra besvärligt när alla luftvägssymptom får en att misstänka corona. 

Jag är en vintermänniska, jag älskar snön och kylan och jag har inget emot mörkret vi lever i här. Bara det är minusgrader är jag lycklig. Denna vinter har jag gillat södra Finland, förra vintern längtade jag tillbaka till Norrland varenda sekund. Jag ogillar egentligen våren. Det är vått, lerigt, dammigt och smutsigt. Löv från hösten ska räfsas, gator sopas, gårdar städas. Allting är bara dammigt och fullt med pollen och andra partiklar. För att inte tala om alla insekter! 

Flugor och skalbaggar är viktiga, och jag kan leva med dem. Bin och humlor är söta och får gärna pollinera i fred. Men getingar? Hallå! Kan inte bina göra samma jobb och vara mindre aggressiva och giftiga? Och myggor, hatar myggor. Jag har redan kliat sönder mitt första myggbett och det kommer bli fler. Och det stora hatobjektet... FÄSTINGAR! Vi har plockat ett par fästingar per dag av hundarna den senaste veckan. Så ofantligt onödiga kräk. Är jag outbildad på något sätt? Fyller de en funktion jag inte förstår? 

I år försöker jag njuta av våren lite mer i och med långa promenader tillsammans med damen, vi testar olika sjalar och väskor att sitta säkert i och har till och med inhandlat solglasögon åt oss båda. Hundarna älskar vädret och tillbringar majoriteten av dygnet ute på gården. Skulle de få välja skulle de inte komma in ens till natten. Så jag ska göra mitt bästa för att njuta av våren och försommaren, trots att jag redan saknar snön. 

Den coola damen verkar ändå gilla läget 


För alla pollenallergiker ska jag bjuda på Svenskfinlands finest, KAJ. Håll till godo, och snörvla er vidare!






 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar