tisdag 2 oktober 2018

Jag har faktiskt läst

Jag har faktiskt läst, trots att jag inte uppdaterat er.

Bok 29 - City of Swords - Mary Hoffman

Jag har inte så mycket att säga om denna serie som inte redan är sagt. Den är bra, den är riktigt bra. Den tappar lite lite i djup för varje bok, för den blir mer och mer spännande. Så det är okey ändå. Att läsa sista boken var nostalgiskt och känsloladdat, och en aning irriterande. Läste nämligen på Mary Hoffmans hemsida att hon någon gång tänkt att hon ska skriva 6 böcker till, så att alla 12 storstäder i Talia skulle få sin egen historia. Så nu vet jag inte helt vad jag ska känna. Jag hoppas hon någon gång skriver fler, så får jag en lång serie att läsa för mina barn någon gång.

Bok 30 - Det du inte vet - Anna Jansson
Bok 31 - Kvinnan på bänken - Anna Jansson

Jag gillar ju Anna Jansson. Jag gillar att det inte blir så skrämmande att jag inte vågar läsa vidare eller att jag inte vågar gå ut. Jag gillar också att hon skriver om aktuella teman och att hon vågar ge sig ut i en modern ungdomskultur och svänga sig med moderna slangord. Det blir inte styltigt och krystat som det ibland blir, det blir ganska så bra.

Jag verkar ha snöat in på deckare just nu, och jag är ännu i min deckarfas. Vilket inte alls är bra, för nu är det mörkt ute, och jag är feg som vanligt. Jag måste byta genre snarast. Men jag har faktiskt läst annat också.

Bok 32 - To All the Boys I've Loved Before - Jenny Han
Bok 33 - P.S I Still Love You - Jenny Han
Bok 34 - Always and Forever, Lara Jean - Jenny Han

Denna serie filmatiseras av Netflix just nu, det var den vägen jag blev inspirerad att läsa den. Kanske riktad till lite mer ungdomliga läsare än jag, men jag tänkte att det kanske ändå kunde vara en bra serie att läsa. Netflix har åtminstone marknadsfört den som höstens stora nyhet, så jag tänkte what the heck! Och alltså, det var riktigt bra. Jenny Han är en författare jag skulle ha älskat att läsa när jag var i tonåren. Hon skriver på ett känslofyllt, humoristiskt och öppet sätt om ett tonårslivs alla kval, från relationer till vänner och föräldrar till det sociala samspel i ett högstadie. Också detta rekommenderas. Vad Storytel sedan rekommenderade som fortsättning på detta nämner jag inte ens, jag kom någon halvtimme på ljudboken innan jag gav upp.

Så tillbaka till mina deckare. Jag fortsatte en serie av Jonas Moström jag börjat för många år sedan, första gången jag besökte bokmässan i Göteborg. Jag hade tydligen läst första två delarna, men inte fortsättningen. Så Jonas Moström fick äran att utgöra bok nummer 35 och 36, och alltså slutet på min utmaning!

Bok 35 - Midnattsflickorna - Jonas Moström

Klassisk svensk deckare. Denna utspelar sig i Uppsala, och huvudpersonerna tillhör en profileringsgrupp från Rikskriminalpolisen istället för den klassiska kriminalkommissarien. Dessutom är huvudpersonerna bland annat läkare och datanördar, och åtminstone med mina begränsade kunskaper inom båda ämnena så förefaller Moström göra grundliga undersökningar inför sina böcker. Även de här deckarna är relativt mjuka och snälla, utan den psykologiska trillerelementen som så många vill ha. Alldeles lämpliga för mig.

Bok 36 - Trogen intill döden - Jonas Moström

Den sista boken i min utmaning handlade om aktiv dödshjälp. Ett tungt tema behandlat på ett logiskt och tankeväckande sätt. Det var spännande och engagerande, och boken gav mig precis tillräckligt många ledtrådar för att lista ut vem mördaren var. Precis sådant som jag gillar. Dessutom utvecklar även Moström, precis som Anna Jansson och Marie Ljungstedt, en backstory som är riktigt bra. Det är väl egentligen därför jag fortsätter läsa bok efter bok, jag vill ju veta vad som händer med huvudpersonerna!

Jag kommer nog att fortsätta läsa nu också, men jag har lite mindre tid när skolan startat igen och jag dessutom startat ett stort projekt med Capo. Mer om det någon annan dag. Just nu kan jag bara säga, jag klarade det!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar