onsdag 20 juni 2018

15 - 17

Mer böcker igen, ni har inte tröttnat än. Efter juni har ju halva året gått, och då måste ju jag ha halva mängden läst. Utmaningen var ju 36 böcker under året, så jag borde alltså ha läst 18 (visst räknar jag rätt nu) böcker när juni slutar. Här får ni nu bok 15 - 17.

Bok 15 & 16 - The Magician King & The Magician's Land - Lev Grossman

Fortsättningen på bok 14. Det fanns två delar till i denna (hederliga) trilogi. Jag fortsatte förstås serien och har nu avslutat serien. Den är alltså relativt ny, skriven och publicerad med början 2009. Den är lite ovanlig, och ganska filosofisk. Absolut läsvärd. Den hade många parallella spår som på ett elegant sätt knöts ihop i slutet och gjorde slutet ganska så bra. Ganska avslutande liksom. Finns få saker jag hatar mer i litteraturväg än ett "Öppet slut" som lämnar allt för mycket åt läsaren att hitta på. Läs gärna, eller våga er på TV-serien på HBO.

Bok 17 - The Magnificent 12 - Michael Grant

Jag tog en liten paus efter tyngre fantasytitlar och undersökte en ny ungdomsserie. Boken var ganska så mycket kortare än de senaste, men den var uppfriskande. En ung hjälte, en lite nytänkande story. En urgammal tanke kring magi och en kamp mellan gott och ont. En liten kille som växer in i sin roll som världens räddare och som hjälte. Boken känns som en ungdomsbok, absolut. Historien är enklare, inte så många långa krokar på vägen. Språket är urbant och modernt, och lättläst och roligt. Kändes som början på en bra story, återstår att se när jag hinner med följande delar.

Har bok 18 och 19 igång, så snart är jag exakt på rätt antal!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar