onsdag 11 februari 2015

Dessa flexikoppel

Jag har ett inbyggt agg mot flexikoppel. Och i viss mån mot användarna, så som alltid. Det finns många olika orsaker till mitt agg, bl.a:

1) Mina handleder klarar inte av den ställning som handen blir i om man skall hålla i den där flexikoppelklönten. Speciellt min högra handled som jag skadade för många år sedan klarar inte alls av det.

2) Jag vet tillräckligt om rörelsemängd för att tycka att det är hemskt hur stor hastighet en hund kan få upp på de många metrar ett flexikoppel ger möjlighet till. För att sedan stoppas i ett enormt knyck. Nu säger folk att "man kan ju trycka in den lilla pluppen och stoppa dem direkt" men alla som använt ett flexikoppel vet att det inte alltid går så utan kopplet bara minskar sin hastighet lite och för ett hemskt oljud. Eller så säger folk "men jag använder sele så inte knycker det". Nå nog knycker det ju ändå! Både i armen på den i andra änden av kopplet och kring bröstkorgen på hunden, jätteskönt. 

3) LJUDET! Hatar hatar hatar ljudet!

4) De som är ut och beter sig idiotiskt med flexikoppel. De som går på en gångstig exempelvis, med hunden antingen 15 meter bort i buskarna på sin sida av gången eller 15 meter bort på ANDRA sidan gången. Där emellan svävar det ett liiiiiitet tunt hemskt osynligt rep som bara väntar på att skära halsen av någon intet ont anande cyklist. Morr!

Mamma frågade ett varv när Capo blir tillräckligt stor för att jag skulle börja använda flexikoppel. Jag börjar nog aldrig använda det. Jag kan vilja ha ett flexikoppel i höst när vi skall vandra i Lappland så att Capo där kan springa fritt även vid koppeltvång men i stadsmiljö skall jag ha hunden inom 1 meters avstånd från mej, utom fara för cyklister och i skog och mark skall han vara tillräckligt uppfostrad för att vara helt lös, ingen mellanväg!

3 kommentarer:

  1. Jag håller helt med dej! Med flexikoppel är det liksom igen kontroll o så händer de sen något och hunden är 15m bort, försök nu sen få kontroll på hunden.. Du är wn smart hundägare och det är så roligt och läsa om era äventyr med Capo :)

    SvaraRadera
  2. Instämmer gällande punkt 4 och misslyckas på den punkten ofta själv med vårt flexi. Gällande punkt 2 så skall huden egentligen då också vara så uppfostrad att inte springer iväg och drar matte/husse efter sig så att man är tvungen att abrupt knycka till... Hunden skall ju inte dra överhuvudtaget om man lyckats med uppfostringen - kan inte säga att jag har, så roxy drar nog också iväg emellan så att det blir att knycka till då 5 m tar slut.
    Men flexi koppel är skönt även i stad då du kan gå lite framåt medan hunden snusar än att alltid på var och varannan plats stanna. Men det kräver ju att hunden kommer sakta efter helatiden så att 5 m kopplet inte någonsin blir så utbrett över en väg... Tycker nog hunden kan få ha så mycket frihet även i staden om man valt att bo där med hund - men allt ansvar är på ägaren gällande flexikopplens användning. /lotten

    SvaraRadera
  3. Som tur finns det inte 15 m:s flexikoppel.

    SvaraRadera