onsdag 13 augusti 2014

Glada vi till skolan gå

Vi är i Vasa på praktik. Anlände sent i går kväll. Hittills är det rikigt bra. Vi har fått lite information om hur praktiken skall gå till, och fått veta när vi får veta den information vi ännu inte fått. En stor förbättring alltså. Men jag tänker inte riktigt ropa hej ännu. Vi är inte helt framme än. Men det finns en stor chans att det kan bli riktigt bra. Nu hoppas jag bara på en fiffig handledare för auskulteringen så kan det bli riktigt bra.

Jag kände mej precis som en lågstadieelev i morse när vi for iväg till Peffan imorse. Jag hade nypackad skolväska innehållande mapp, papper, en alldeles splitterny blyertspenna, många nya kulspetspennor och en fräsch kalender. Så har mina skolår börjat många många år. Det har varit två år paus nu när jag börjar universitetsskolår, för då börjar man först i september och allt har varit ganska odramatiskt. Men i dag kände jag mej precis som en lågstadieelev igen, förväntansfull inför min första skoldag.

Jag har alltid varit förväntansfull inför mina första skoldagar, alltid velat knalla till skolan på den allra första dagen. Aldrig egentligen varit skolstrött och alltid varit redo för mer. Kanske det är därför jag blir lärare. För i dag, den första dagen av mitt 15:e skolår, var jag lika redo som när jag började första klassen år 2000. "Glada vi till skolan gå" heter det ju, alla år sedan 2000, och förhoppningsvis många år framöver!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar