söndag 14 juli 2013

Lärorik utflykt

I dag har jag varit på studiebesök...under motorhuven på min bil. När jag efter mycket om och men äntligen tagit mej ur sängen kring halv 3 på eftermiddagen och  knallat ett varv runt kvarteret föreslog Lennart en liten utflykt.

Det är ganska sällan jag känner mej som en stereotypisk kvinna men när jag dök in under ratten för att leta efter den förrädiska lilla spaken som öppnar dörren till det magiska landet under huven kände jag mej precis som en. Och jag känner hur världens alla bilmekaniker och män skrattar rått och gott åt mej.

Jag hittade spaken efter ett par sekunders fumlande med styva fingrar och påminner mej som hastigast om att spaken även bör föras tillbaka till sitt ursprungsläge om man vill kunna sluta huven igen utan dunder och brak. Sedan hoppade jag huvudstupa in i det underliga land som heter BILMOTOR.

"Det där se ut som en tjocktarm", "Haha, jag ser behållaren för spolarvätska", "Vilken söt liten vipu" och "Varför är den asymmetrisk" var meningar som sökte sig över mina förbryllade läppar när jag försökte ta in synen framför mej. Ett virrvarr av kablar, slangar, behållare, korkar och annat löst sladder mötte mina nyfikna ögon.

Jennifer 5 år har alltså idag utforskat innanmätet på sitt trogna lilla fordon. Och skrattat åt hur dum hon känner sig. Och försökt täppa till ett och annat hål i kunskapsväven. Och varit galet upprymd över sina upptäckter (och galet söt enligt sin sambo). Och hittat målet för hela exkursionen: Behållaren för lampor, en har nämligen sorgset slocknat och behöver bytas ut. Och för att inte helt bli kvinna i stilettklackar och huvudbonad (tänk er något som ser ut som en blandning mellan Prusiluskan och Filifjonkan) vill hon göra det SJÄLV! (läs: titta på medan älsklingen manligt gör det)

Efter 8 minuter av oändligt hög puls och svettiga handflator fick det vara nog med äventyr för idag. Mer spänning klarar jag inte på en och samma dag. Nu är huven tätt och tryggt sluten kring det mystiska där innanför och jag har kanske nått en liten bit på vägen mot förståelse av denna mystiska tingest kallad bil.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar